Wednesday, March 11, 2020

Reccession är här



OMX30 (30 mest omsatta bolag) har gått ner -20% sedan 20 februari 2020. När börsen når -20% eller mer räknas det som recession. 

Många på twitter skriver att de inte klarar längre att se portföljen falla varje dag och valt att inte logga in på Avanza längre. Det förstår jag. En nedgång på -20% på så kort tid är inget att leka med, speciellt när man har en portfölj på en miljon eller mer. Diversifiering eller inte, i stort sett allt har gått ner. Guld, fonder, aktier med mera. 

Som jag tidigare skrev i mina inlägg så kan en börskrasch falla med -40% från hösta punkten, det är inte ovanligt. Det händer ungefär var 7-8 år och senast vi haft en börskrasch var år 2008. Det känns att vi är på väg ditt, men ingen vet om den faller ännu mer. Vill du läsa mer om årets börsras kan du läsa här. En bra idé är att månadsspara i sina favoritbolag och ha en lägre snittpris. Vågar man vara långsiktig så kan man tjäna mycket pengar på det. När det vänder sedan så går det uppåt i många år. Då kan man passa på och sälja av om man vill ha en vinst eller fortsätta spara tills man når sina mål.

Mitt mål är såklart två månadslöner i passiv inkomst varje år och för att komma ditt behöver jag 8 år till. Om nedgången fortsätter så kommer jag köpa samma bolag mycket billigare än jag hade gjort annars. Då kommer jag nå mitt mål fortare än planerat. Man ska inte glömma det viktigaste, att börsen går upp runt 8% i snitt per år. Vissa år kan vara mycket mer och andra mycket mindre.

De som är negativa brukar säga att denna gången är annorlunda än 2008. Nej, det är det inte. Efter nedgång kommer uppgång. Ekonomin kommer igång igen och solen går upp även imorgon. Följ din strategi, köp bra bolag, behåll dom och tiden kommer att göra dig rik. Det är i värsta tider man ska våga gå mot strömmen. Det är i värsta tider man kan göra bra affärer. Jag tycker det ser illa ut på marknader just nu. Det gillar jag, hoppas det håller i sig lite till så jag kan hinna investera ännu mer närmaste månader.

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Toppenbra plan att fortsätta köpa och nå målet tidigare! Jag fortsätter också att fylla på i mina bolag.

    Ha en fin dag!

    Mvh, Anneli

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nu är även dyra bolag har blivit billigare, mycket bra :)

      Delete