Saturday, March 21, 2020

Lite tankar om Ray Dalio



Vem är Ray Dalio? Han är en 70-årig man från USA som är ett av de 100 rikaste i världen. Han är grundare och chef över investmentbolag Bridgewater Associates, en av världens största hedgefonder.

För ett par månader sedan sa han i en intervju att "cash is trash". Att ha mycket pengar är som att samla på skräp. I en konjunktur som går bra behöver man ha en väl diversifierad global portfölj inklusive aktier, fonder, guld, räntor med mera. Han nämnde även att undvika kryptovalutor som bitcoin. Pengarna gör två saker, pengar kan bytas till något annat eller bibehålla värde och kryptovalutor gör inget av dessa.

Jag gillar honom väldigt mycket då det mesta han pratar om är väldigt lätt att relatera till och man lär sig något hela tiden. Det är helt rätt att man ska inte ha större summor på sina konton länge då de förlorar köpkraft genom åren (inflation). Jag hellre investerar i en bra bolag som växer och tjänar pengar än ha dessa pengar på kontot. På lång sikt är sannolikheten väldigt hög att pengarna växer och på kontot är det 100% sannolikhet att de tappar värde. Vid en börskrasch kan man passa på och köpa fler aktier billigare vilket är en bra tillfälle om man är långsiktig. Det är precis det vi har idag.

Angående viruset så har han sagt att det kommer att gå över. Det blir en del negativa effekter och vinstvarningar från företag men efter ett par års sikt blir det nog bortglömd precis som liknande virus som vi har haft innan. Efter att ha pratat med olika bolag så har Ray Dalio märkt att bolagen är väl informerade om viruset, reagerar fort och följer riktlinjer från världens hälsomyndigheter.

Genom åren så har jag hittat några personer på nätet som jag tycker är väldigt intressanta att lyssna på och som hjälper mig att göra bättre beslut som investerare, Ray Dalio är en av dom. Jag brukar tänka så att om börsen är stängd i fem år eller mer så kan jag sova gott om nätterna. Jag tror på mina bolag, jag tror på ledningen och deras produkter och tjänster och jag tror att de kommer göra allt som krävs för att ge sina aktieägare en bra avkastning över tid.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment