Saturday, March 7, 2020

Semester i Sverige



I år blir det semester i Sverige och det har ingenting med viruset att göra. Det finns oerhört många ställen i Sverige som är lika fina som utomlands. Jag tänker på stränder i Åhus, Ystad, Helsingborg, Halmstad, Uddevalla, Kalmar och många fler. Semester blir enklare, billigare, sparar tid och man kan åka till stranden med vänner eller familj. 

Jag förstår att väder är inte 40 grader plus men om vi har tur så får vi 25+ grader som vi haft senaste åren. Det är tillräckligt för mig. Jag hoppas även att vi får snart meddelande att vår vovve är född så kan vi planera även andra aktiviteter under sommaren.

Om av någon anledning sommaren blir dålig så kan vi alltid öppna vår pool och värma upp den till 30 grader. Det har vi gjort innan och då kan man bada oavsett om det blåser, regnar eller solen gått ner. Jag kommer även att skriva ett inlägg längre fram om hur mycket det verkligen kostar, då vissa tror att det är extremt dyrt.

Helgen har precis börjat och jag ser endast en dag kvar, det går alldeles för fort. Är man investerad på börsen så är det bra. Det är inte hur mycket pengar man har på börsen, det är tiden som skapar nya miljonärer. Jag ser fram emot den dagen när jag kommer upp till en miljon kronor. En utdelning på 4-5% är mellan 40 000 - 50 000 kronor per år, varje år, resten av mitt liv. Det är ungefär två månadslöner! 

Sparar man 5 000 kronor varje månad på börsen, så tar det ungefär 11 år för att komma upp till första miljonen. Bara 132 månader eller 4015 dagar. De som jag följer på nätet har redan kommit upp till miljonen och har bestämt sig att fortsätta sin resa till miljon nummer två. Varför? För att det går fortare ju mer pengar man har. Det kallas ränta på ränta som du kan läsa mer om här

Varför inte börja din resa till första miljonen? Den bästa dagen för att investera var efter börskrasch 2008, näst bästa är idag. Om du börjar köpa aktier eller fonder och dessa går upp i värde, bra! Går dessa ner i värde, ännu bättre! Då kan du köpa samma sak billigare. Så länge du är långsiktig (5 år eller mer) så kommer dina pengar att växa. Börsen har klarat finanskris, bostadsbubblor, recessioner, krig, brexit och mycket, mycket mer.

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Semester i Sverige låter fint! Jag är sugen på det också i år (eller Norge). Jag skulle vilja åka norrut (från Stockholm) :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vart skulle du åka då? Jag har noll koll om norra Sverige :)

      Delete