Sunday, March 22, 2020

Aktieköp vecka 12



Denna vecka har det varit mycket köp i mina bolag och fördelningen bland bolagen ser mycket bättre ut än innan. Just nu är även branschfördelningen väldigt bra. Jag ligger mellan 14-18% per bransch. Branscher som jag har är inom skog, bank, fastighet, industri, tjänster, investmentbolag plus mat. Det finns såklart vissa branscher som saknas helt och vissa som ingår i investmentbolaget och det vet jag. Jag behöver inte heller ha alla branscher i portföljen. Under veckan har jag köpt:

Castellum är en riktigt bra utdelningshöjare, har höjt utdelningen i 22 år i rad och jag är säker på att det blir fler år med höjd utdelning. Bolaget hyr ut lokaler till bilhandlare, staten, företag och logistik. Direktavkastning på 4,3% och med årlig tillväxt om 7% är bolaget riktigt intressant. En av bloggare som jag följer Dividend Story har också köpt in sig en stor post på 3,32% av portföljvärde och han har en rejäl portfölj.

Skanska har gått allt för mycket ner och sista dagen när börsen föll kraftigt stod Skanska emot väldigt bra, jag tror det kan vara botten och jag tryckte på köp även här. Jag behövde lite mer exponering mot fastigheter därför valde jag köpa in mig i båda bolagen. Skanska är ett bra och välskött bolag som har haft lite tufft senaste tiden med har lyckats att vända skeppet och nu går bolaget i rätt riktning. Lönsamheten är bättre och nya projekt som tas in väljs ut mer noggrant än innan. 

NIBE är fortfarande lite dyr men jag behövde lite större exponering i bolaget. Med tanke ur miljösynpunkt, effektivitetsförbättringar, stark ledning och alla förvärv som har gjorts tror jag starkt på att det kommer att gå bra i framtiden. Jag själv byter pelletspanna till NIBES bergvärmepump då jag hört mycket bra om dom. Det finns över 27 000 ägare på Avanza, så det är inte bara jag som tycker bra om bolaget. Ibland skrivs det på nyheter att NIBE är en aktie man aldrig ska sälja.

Vad har du handlat denna vecka?

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Väldigt fina bolag! Det kan alltid bli billigare men ändå kul att man nu kan köpa kvalitetsbolag till en billigare peng :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Helt rätt, kommer fortsätta köpa hela veckan om det fortsätter gå ner.

      Delete