Wednesday, March 4, 2020

Dags att börja samla konserver



Handdesinfektion är i stort sett slutsåld i de flesta affärer, även online. Det påminner mig den varma sommaren vi hade 2018 när det gick inte få tag på en fläkt. Denna gången är det däremot lite värre. Konserver, ris, pasta börjar också minska i mataffärer. Hur vet jag det? För det första kan man läsa om det på nyheter och för den andra har jag själv handlat lite extra mat bara ifall det blir något större även här i Sverige.

Personligen tror jag inte att viruset kommer spridas i Sverige och även om den gör det, så är det inte något farligt. De som skulle kunna drabbas är äldre som redan har sjukdomar. För oss yngre är det mer som vanlig förkylning och barn har jag hört att inte påverkas av det alls. Det är bara vad jag hört, jag vet inte om det är sant.

Det som oroar mig lite är efterfrågan på mat och medicin. För att vi ska kunna känna oss trygga så har vi samlat på lite konserver och fryst mat de senaste dagar för att kunna klara oss själva några veckor ifall det blir något större. Medicin är alltid bra att ha, som huvudvärkstabletter, plåster, bandage och liknande. Man vet ju inte hur man kommer må om man skulle bli drabbad själv. Har man barn så är det bra att ha barnmat, blöjor, toalettpapper och liknande hygien artiklar. 

länge man har el och vatten hemma så kan de flesta klara sig rätt bra hemma. Klarar du inte dig längre än en vecka så är det bara att handla lite mer mat så länge det finns varor i butiker. Köp det du gillar och som har lång hållbarhet. Jag säger inte att man ska överdriva, men lite förberedd kan man väl vara. Det är som en försäkringar, tänk om det händer? 

Sammanfattningsvis är det bara fortsätta det dagliga och tänka ett steg längre än vanligt. Är man inte orolig, bra! Är man ändå lite tveksam, förberedd dig. Köp lite extra i mataffärer så kommer du må mycket bättre. Vi har gått igenom världskrig och andra influensor, vi kommer att gå igenom denna också.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment