Monday, March 16, 2020

Fullinvesterad eller inte?



Efter att ha läst många olika aktie och sparbloggar har jag märkt att många är fullinvesterade. Det betyder att det finns inga pengar kvar att köpa aktier för. Det roliga är att när aktier har fallit senaste dagarna så har i stort sett alla köpt fler aktier. Många fler. Varifrån kommer dessa pengar då om man är fullinvesterad kan man undra?

Det är nästan ingen som är fullinvesterad. Jag följer rätt många investerare på olika sociala medier och endast 1 person som skrev att när aktiekurser har fallit hade han inga pengar att köpa aktier för. Det är fullinvestering. Nu väntar han på lön för att kunna köpa fler aktier.

Alla andra som säger att de är fullinvesterade har pengar vid sidan om. Antingen från en lägenhetsförsäljning, arv, pengar på sparkonto, vanlig konto eller på sparbössa. Lita inte på folk som säger att de är fullinvesterade, oftast är dom inte det.

Är Två Månadslöner fullinvesterad? Svaret är ett stort NEJ. Jag har alltid varit en köpare och av de pengar som är tänkta att investeras har jag investerat ungefär 90% och resten är vid sidan om. Ibland dyker det upp bra möjligheter och då vill man passa på och köpa bra bolag billigt. Det är precis det vi har just nu. Av de 10% jag hade har jag köpt för 2% varje vecka. Det som är kvar av kassan är 2% just nu. Kassan fylls på såklart när jag får lön, skatteåterbäring, utdelningar eller andra inkomster. Om jag inte köper något mer just nu så går min kassa på 2% upp till 10% igen i slutet på april. Två Månadslöner är nästan fullinvesterad och målet är att ha 10% vid sidan om. Denna fördelning funkar bra för mig.

Det är fullständig panik i världen och aktier ser väldigt attraktiva ut vid dessa nivåer. Om man väljer till exempel 10 bolag från OMX30 helt slumpvis kommer dessa aktier med stor sannolikhet att gå upp i värde rätt mycket inom närmsta 3-5 åren. Det finns ingen alternativ till aktier just nu, ingen investering kommer att ge dig 3-15% i avkastning per år. Även om allt skulle krascha med -50% om 3-5 år så ligger du fortfarande på plus minus noll. Jag fortsätter köpa mina bolag denna vecka igen, tycker att vissa av dom säljs väldigt billigt.

Två Månadslöner

4 comments:

  1. Ja, ordet fullinvesterad betyder olika för olika människor. Jag strävar aldrig efter att vara 100% investerad på börsen utan vill åtminstone hålla 10-20% av mitt kapital lite mer lättillgängligt i alla lägen. Dessvärre (eller kanske dessbättre på sikt) så har jag använt upp betydligt mer av min vanliga buffert än vad jag tänkt senaste veckan då jag då gärna velat handla bra bolag till en bra peng. Hoppas kunna spara ihop buffertpengar när börsen vänder upp lite i stället.

    Mvh Louise

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag tänker i samma banor, att sluta köpa aktier helt när det vänder uppåt :) Har handlat lite mycket senaste dagarna...

      Delete
  2. Kul inlägg! :) Rent rationellt är nog det bästa att vara fullinvesterad alltid och sedan jaga fatt i lite pengar på annat håll de (ändå relativt få tillfällen) börsen skakar till riktigt ordentligt.

    Givet att inte massa bolag börjar dra in utdelningen kommer vi att få bra kassaflöden som kan investeras från och med nästa vecka. Vi har också sålt av vissa innehav nu för att få loss kapital.

    Jag spanade på Axfood idag och övervägde ett köp men lät till slut bli. Jag vill åtminstone ha ner kursen till under 160 kr. Kanske jag bommar och aldrig får köpa Axfood då, men i så fall investerar jag i något annat istället :)

    Trevlig kväll!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Håller med, axfood är alltid lite dyr, konstigt att kursen inte faller mer. Funderade på ICA med deras vinster hoppar upp och ner lite för mycket, vill ha något mer stabilt. Började titta på Essity...

      Delete