Thursday, March 19, 2020

Swedbank får sanktionsavgift på 4 miljarder



Mitt största innehav har äntligen fått ett svar från Finansinspektionen (FI). Det blir en varning och en sanktionsavgift på 4 miljarder kronor. Swedbank har haft allvarliga brister i arbetet att motverka penningtvättsrisker i sin baltiska verksamhet. Banken måste nu vidta åtgärder för att förbättra sina system då de nuvarande inte uppfyller kraven i penningtvättsregelverken. 

FI har även undersökt den svenska verksamhet och undersökningen visar att även den svenska banken har haft brister i sin riskklassificering av kunder och sin övervakning av transaktioner. Slutsatsen är att banken inte levt upp till kraven enligt penningtvättsregelverken.

FI bedömer att sanktionen på 4 miljarder kronor inte äventyrar med bankens nuvarande verksamhet eller kunder. Banken är välkapitaliserad. 

Man kan inte döma två gånger för samma brott i Estland därför avslutar FI delar av sin undersökning så att åklagare kan fortsätta med utredningen.

Här kommer lite av mina tankar. Banken har under 2019 tjänat 17,56 kronor per aktie. Totalt finns det 1,1 miljard aktier i Swedbank. Med enkel matematik kan vi komma fram till att banken har tjänat 19,3 miljarder kronor. Bara under första tre månader 2020 har banken tjänat ungefär 4,8 miljarder. Det betyder att sanktionsavgift är rätt så låg med tanke på hur mycket banken tjänar. 

En utdelning på 8,8 kr om ett par veckor skulle innebära en kostnad för banken på 9,7 miljarder kronor. Om vi tar vinsten för 2019 på 19,3 minus böter på 4 minus utdelning på 9,7 så har banken 5,6 miljarder kvar. Det är gott om pengar för att betala ytterligare böter om det uppstår av någon annan anledning (många pratar om sanktioner från USA) samt ett gott marginal för extra kostnader och investeringar. Jag tror att marknaden kommer gilla beskedet då många trodde på mycket högre böter. Jag gissar på 10% uppgång imorgon till kursen 135-140 kr. En nedgång i aktiekursen hade varit ett bra tillfälle att köpa fler aktier. Det finns dock lika många åsikter som människor så gör din egen analys inför dina köp.

I år tjänar nog banken lika mycket som förra året och det finns gott om pengar att dela ut och även öka utdelningen. Jag är nöjd med mina aktier i Swedbank och behåller långsiktigt. Vissa säger att vi kan glömma utdelningen, men jag tror inte det är väldigt sannolikt. Många äger aktien just på grund av den höga utdelningen. Den som lever får se.

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Sådant här är jag inte alls insatt i!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det går inte att vara insatt i allt :)

      Delete