Wednesday, March 18, 2020

Bra bolag jag vill inte äga



Jag är väldigt försiktig inför att ta in ett nytt innehav i portföljen. Det har varit en del tankar kring Essity, ICA, HM, Scandic Hotels, Latour, Mekonomen, Svolder, Swedish Match med flera. Efteråt har jag dock valt att inte ändra min portfölj och behålla det bolag jag redan har, då jag vet mycket om dom och har full tillit till ledningen. Jag försöker även ha en god branschfördelning i portföljen.

H&M och alla andra bolag som säljer kläder är väldigt ointressant för mig. När jag ska köpa något till mig själv så kan jag välja bland hundratals butiker, varför ska jag välja H&M framför andra? Många har bra priser, många har fri frakt och retur med mera. Jag tycker att H&M har inget som är mycket bättre än konkurrenter. Om jag köper något så väljer jag främst Dressmann eller till exempel Asos. De har vad jag behöver och på H&M hittar jag det väldigt sällan. Tittar vi på aktiekurs utvecklingen senaste 20 åren så kan vi se en nedgång i aktiekursen på -24%. Som tur är så har man fått bra utdelningar genom åren. Har inte H&M och vill inte ha det, inte ens för det priset vi har idag på 105 kr.

Latour har däremot haft en fantastisk utveckling senaste 20 åren. En utveckling på 756%! Latour brukar ibland kallas som den bästa investmentbolag sett till utveckling. Varför äger jag inte den? Av deras helägda rörelser så gillar jag endast Hultafors, resten som är Caljan, Latour Industries, Nord-lock och Swegon har jag aldrig hört talas om och efter att ha läst om dom, inget jag tror på långsiktigt. Från Latours börsportfölj av 9 bolag gillar jag endast Securitas, resten är någon jag inte tror på eller känner till. Jag gillar att investera i bolag jag förstår och som jag tror på att de kommer att finnas kvar efter 20-30 år. Jag rekommenderar Latour gärna till andra, men själv vill jag skapa egen portfölj istället som jag känner mig tryggare med.

Scandic Hotels har jag investerat innan när jag började min karriär som investerare men sålde så fort jag fått några kronors vinst. Efter att ha läst rapporten under sommaren 2019 insåg jag att det är en mycket sämre investering än till exempel Castellum. I Scandic Hotels stod det att de växer med 1-2% om året, medan Castellum som bedriver en annan verksamhet växer med i snitt 10% om året. Det är en stor skillnad. Castellum till exempel hyr ut lokaler med långa hyreskontrakt och kan höja priser, medan i Scandic hoppas man på många hyresgäster och konferenser från företag. Nu när vi har viruset över oss ingen vill resa eller bo på hotell, medan Castellum får konstanta hyror oavsett om kunderna stänger sin verksamhet i en vecka eller två månader. Sedan topp 19 februari har Scandic gått ner med -67,24%. Bolaget har även planerar att varsla 2 000 anställda (hälften av bolagets arbetsstyrka). Även om aktien är billig idag, betyder det inte att bolaget är bra.

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Tack för spännande tankar! Håller med om att det ofta känns skönare att fortsätta investera i bolag man redan äger och kan hyggligt bra än att ge sig ut på nya jaktmarker och börja bygga upp en position.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, man måste läsa mycket om den nya bolaget inför köp. Att lyssna på andra är sällan bra ide.

      Delete