Thursday, March 12, 2020

Borttappad ansökan



Något som inte handlar om börsen är min ansökan om installation av bergvärme. Efter 5 veckors väntetid fick vi ett svar. Ansökan var tydligen borttappad och vi behöver skicka in en ny. Hur kul är det?

Vi har såklart meddelat kommunen att det är helt oacceptabelt och när vi skickar in den på nytt ska den prioriteras över alla andra. Vi får se hur länge det kommer ta denna gången...

Det kommer att bli en NIBE bergvärmepump då vi äger deras aktier själva och efter samtal med bekanta kom vi fram till att alla är nöjda med sina installationer. Det vill vi också vara. Samtidigt slipper jag rengöra vår pelletspanna varannan vecka.

Idag har jag passat på att köpa lite fler aktier i min portfölj då vi har fått den värsta nedgången (igen!) sedan många år tillbaka. För den långsiktiga är det utmärkt läge att fylla på sina innehav. De flesta aktier har gått ner mellan 5-20% idag och senaste veckan ser ännu värre ut. Vi är nere på mer än -25% i portföljen sedan ett par veckor tillbaka. Nu känns det som att alla aktier är attraktiva vid dessa nivåer. Jag har köpt lite blandad för att jämna ut innehaven i portföljen.

Om jag hade varit en ny investerare hade jag börjat köpa nu, enligt det vi ser är vi nere på -30% sedan topp och i absolut värsta kriser går vi ner -30% till. Då har vi ungefär 50% kvar av våra portföljer. En fall på -50% är rimligt när vi har så mycket att oroa oss för. Ytterst sällan faller börsen ännu mer.  

Vid varje köp så minskar även din inköpspris. Köper du för 100 kr, sedan för 80 kr och för 60 kr då har du betalat 240 kr / 3 = 80 kr. Ibland är börsen helt ologisk och styrs av rädsla och det är det vi ser nu. Om man klarar en börskris på -70% så kan man klara av allt på börsen. Endast de som säljer nu som förlorar pengar. Vi som tänker 5-10 år framåt kommer ut på andra sidan med rejäl plus på aktier och fonder. Det är inte första gången vi har en nedgång på börsen. 

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Visst är det glasklart hur man ska agera i dessa tider. ÄNDÅ säljer småspararna och lämnar börsen för gott. Jag har lyckats med den bedriften, inte en gång, utan två ggr. Sen kom jag tillbaka 2017 och har sakta men säkert köpt in mig igen. Den här gången fortsätter jag köpa, kommer inte sälja utan hålla mig till planen. Ligger cirka 45% likvid då jag inte hunnit köpa in mig. Men om man räknar totalt så hade det varit bäst att göra ett enda inköp 2017 och sen varit kvar i marknaden. Försöker lugna mina bekanta att det här är bara bra.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag tycker också att en nedgång är bra, man får fler aktier för samma peng :)

      Delete