Monday, November 28, 2022

Intervju med bloggare Dr.Dividend



Många av mina läsare har utländska aktier, speciellt många från USA. Själv äger jag bara Tesla och en USA fond. Därför tänkte jag rekommendera er att läsa en blogg som heter Dr.Dividend som gör riktigt bra analyser av aktier från USA. Jag själv läser där för att få inspiration och aha upplevelser. Ibland dyker det även upp svenska aktier med väl genomförda analyser. Jag hade tur och lyckades göra en liten intervju med Dr.Dividend, stort tack för din tid!

Vem är Dr.Dividend?

Vill vara anonym, mellan 25-40 år gammal, arbetar heltid, sambo, inga barn, fastnade för värdeinvestering och utdelningstillväxtinvestering. 

Vilka värdepapper köper du?

Jag handlar idag med aktier och fonder, ungefär 75/25 split. Inom närmaste framtiden vill jag lära mig att handla med optioner, på längre sikt tycker jag fastigheter hade varit intressant.

Vilka mål har du?

Att komplettera mina aktiva inkomster med passivt kassaflöde som ger mig mer frihet i vardagen. Att  på sikt kunna jobba så mycket som jag vill, inte så mycket som jag behöver och att kunna använda min aktiva inkomst till roligare saker än räkningar och mat.

Varför ska man följa just dig?

Min blogg handlar inte om att presentera exakt vad jag gör eller ge torra aktietips. Alla läsare är olika med olika förutsättningar och behov. Min blogg handlar mer om att försöka ge inspiration och motivera varför jag tänker och gör som jag gör, så att mina läsare förhoppningsvis kan inspireras till att göra sina egna analyser och val utifrån sin egen kontext. Jag kommer även att uppdatera var jag är i min investeringsresa, både det som går bra och dåligt, så att vi alla lär oss längs vägen.

En bok, podd eller Youtube kanal du skulle rekommendera?

Bok: The little book that (still) beats the market av Joel Greenblatt
Podd: Kvalitetsaktiepodden
YouTube: EverythingMoney, GenEx Dividend Investor, Dividend Data, FASTgraphs, Joseph Carlson och New Money

Sämsta och bästa köp du gjort senast?

Sämsta: Det mesta jag handlade innan jag förstod hur man analyserar bolag. Snygga -75% på VNV Global till exempel. Bästa: Hittills kraftigt undervärderade Foot Locker och Gilead Sciences som jag gått +50-60% på under 2022.

Tips för nybörjare?

Ha tålamod. Ingen hållbar stor investerare uppnådde eller behöll sin rikedom genom att jaga utdelning eller volatila aktier. Analysera, lita på ditt omdöme och jobba med ditt tankesätt, investering är 80% psykologi. Och det är okej att ha fel ibland. Investera inte pengar som du inte är beredd att förlora.

Två Månadslöner

7 comments:

  1. Hej!
    Stort tack för att du tog dig tiden och plats på din blogg att intervjua mig, vilken ära! :) Jag hoppas på fler samarbeten i framtiden.

    Dr. Dividend

    ReplyDelete
  2. Anonymous29 November

    Mkt intressant.Stort tack för länken! Men, är det verkligen så smart att investera i amerikanska aktier nu när dollarn är så förbaskat dyr? Nej,j ag tycker inte det..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej!
      Jag har förstås full respekt för vad du gör med dina pengar och tänker inte försöka få dig att investera på något annat vis än du känner dig säker och bekväm med, men känner ändå att jag vill inflika med en liten kommentar här :)

      Min blogg fokuserar framförallt på analys av aktier och är inte bara en blogg för att presentera amerikanska bolag. Jag skriver även om svenska aktier och min metod kan definitivt appliceras även här hemma :) Tanken är att vi lär oss tillsammans och att mina läsare ska kunna använda de metoder jag använder i sina egna aktieanalyser om de vill.

      Angående dollarn så håller jag med dig om att den är dyr vilket ju gör att vi måste vara ännu mer noggranna med priset på våra investeringar, men personligen håller det mig inte ifrån att fortsätta investera i amerikanska kvalitetsaktier till bra priser. USA utgör 60% av den globala ekonomiska marknaden och har fler stora och stabila bolag än vi har här i Sverige, så på lång sikt tror jag inte dollarkursen kommer att påverka jättemycket, speciellt inte om man handlar både när dollarn är hög och låg. Är du utdelningsinvesterare så har ju USA dessutom en större tradition av att kontinuerligt höja utdelningarna medan vi oftare ser utdelningsminskningar här i Sverige.

      Samtidigt är smaken som baken, och du ska göra vad du tycker är rätt för dig. Blir du nyfiken är du varmt välkommen in till min blogg också! :)

      Dr. Dividend

      Delete
  3. Anonymous10 January

    Vart tog Dr. Dividend's blogg vägen? Har den bytt plats varit nere länge nu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dr.Dividend finns på Twitter såg jag. Har fått svar inte så länge sedan. Kika där!

      Delete
    2. Anonymous11 January

      Verkar inte vara så aktiv där heller, frågade där också utan svar...

      Delete