Tuesday, November 29, 2022

Jag har börjat drömma om aktier



Jag hoppas att det inte bara jag som drömmer om aktier om nätterna. Inte så länge sedan drömde jag om Embracers VD Lars Wingefors. Jag kanske tänker för mycket om aktier och investeringar, men jag tycker det är så roligt! Hur som helst, här är vad jag drömde om:

Det var en träff med middag och jag stod vid bordet för att hämta lite snacks och framför mig stod Lars, jag tittade på honom och frågade om det verkligen är han. Han bara, ja det är jag. Så jag ställde en fråga om jag kan ställa några frågor om Embracer?

Han sa vänligt tillbaka, kan vi inte prata om vad som helst men inte Embracer? Då nickade jag och frågade om hans familj, barn, vad han gör på fritiden och vilka sällskapsspel han gillar att spela. Innan han svarade så vaknade jag till mitt i natten. Märkligt.

Har ni någon gång drömt om aktier eller privatekonomi? Jag tror att det sker för att man tänker alldeles för mycket på det. Hela dagen tänker man på olika investeringar, analyserar bolag, räknar på framtida vinster och sedan hinner inte hjärnan att koppla av sig och fortsätter tänka på börs även om nätterna. Hjärnan sover ju aldrig egentligen. Hjärnan bearbetar dagens intryck och kartlägger lösningar på problem. Därför finns det vanlig uttryck, jag ska sova på saken.

För en tid tillbaka drömde jag även att Embracer gick upp 30% under rapportdagen. Min undrar är, varför drömmer jag om just Embracer senaste tiden och ingen annan bolag jag äger? Är det något där som jag omedvetet tänker på? Kanske djupt inne någonstans i hjärnan vill jag att det ska gå bra för bolaget och att deras spelsläpp och annat ska lyckas? Det är både häftigt och läskigt när jag tänker på det. 

Jag vill inte att aktier ska påverka min vardag, sömn, fritid och relationer med andra. Har jag kommit nu till en punkt när det är för sent? Är det så man känner när man är investerare och följer börsen och nyheter dagligen? Jag sparar för att min familjs framtid ska bli bättre, men nu undrar jag, kan det bli så pass illa att mitt liv blir sämre för att jag sparar och tänker på pengar hela tiden? Nu blev jag själv förvirrad. Har du drömt om aktier någon gång??

Två Månadslöner

12 comments:

  1. Nej, jag har inte drömt om aktier eller företagsledare. Tycker inte det låter helt bra för dig om du tänker på det hela tiden (även i sömnen). Ett sätt att lugna ner det där borde vara att investera mycket brett, antingen 200+ innehav som Northernlightsinvestments eller Global indexfond. Båda alternativen har jag själv tänkt på.

    Vad betyder då detta för mig att jag inte drömmer om aktier? Att jag inte är så speciellt intresserad av aktier egentligen FÖRUTOM den frihet mitt kapital ger mig redan nu och förhoppningen om den totala ekonomiska frihet mitt kapital ska ge mig inom ett par år. Stämmer detta är jag mycket nöjd.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två Månadslöner29 November

      Det är precis vad jag har funderat över senaste tiden, att sluta köpa aktier från 1 januari och köpa bara fonder. Tycker att risken blir större nu när portföljen är större. Om 1 aktie i portföljen misslyckas och halveras i värde så känns det kraftigt.

      Delete
  2. Anonymous29 November

    För sisådär 25 år sedan fanns ett litet börsnoterat spelbolag med säte i Umeå, som fick många investerare att drömma om att ta hem storkovan.Spelföretaget hette passande nog "Daydream" och gick upp i rök.Nej inte riktigt.Grundarna sålde
    efter en tid företaget till en större aktör i samma bransch,minns tyvärr inte vilken. Själv har jag alldeles nyss köpt aktier i Embracer Group.Ett spännande bolag med goda framtidsutsikter som det verkar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två Månadslöner29 November

      Som ni vet så älskar jag också Embracer, kanonbolag och framtidsutsikter.

      Ibland dyker det ändå upp tankar i huvudet att kanske det blir samma sak som Starbreeze, Nitro Games eller Gold town games med -80% sedan start. Varför ska just Embracer klara av fortsatt tillväxt?

      Har lagt ner många timmar på research och det känns ändå rätt. Det är inte 2 000 ägare här, det är 110 000. Det är inte bara spel dom gör, tredjedel är brädspel som är min hobby. Starbreeze har få titlar, Embracer har hundratals och växer vidare. Embracer har starka titlar som kan jämföras med största konkurrenter. Det finns mycket i bolaget jag gillar, jag är ganska säker dom kommer klara kommande lågkonjunktur och skapa aktieägarvärde.

      Delete
  3. Anonymous29 November

    Jag har har köpt på mig en hel del Embracer under året för det är extremt billigt och när Wingefors i q2 rapporten förklara att man kunde om det behövs notera delar för att skapa mer värde såg jag framför mig att kursen skulle upp 30% då när jag har värderar Embracer ser jag på Asmodee som en separat del och med den tillväxt som de visat hittills borde det fortfarande ha ett värde motsvarande de 32miljarder man köpte det för mindre än ett år sedan till p/e på 15–16. Asmodee skulle bara ta med sig drygt 2 miljarder i FCF och tar man bort kassan på 8miljarder ur ekvationen så återstår nu 17miljarder i börsvärde för dataspel sidan och ca 7miljarder i vinst för i år och potentiella 11miljarder året därpå så man får tillbaka insatsen på mindre än 2år. När det var som billigast så var det drygt 1år. Det blev tydligt efter rapporten att inga analytiker drog samma slutsats en trots Wingefors försökte hinta om att marknaden bör titta på styckningsvärdet. Nu har man varit med så länge att man vet att när marknaden inte förstår så kan det bli väldigt extremt innan det vänder. Speciellt när många är i en nedgång för första gången och inte vet vad och varför man äger. Vill du ha något att drömma så kan man göra en DCF på nästa års vinst/kassaflöden och räknar hem en årlig avkastning på 26% kommande 50år vid en kurs på 45kr med bara bibehållen vinst utan någon tillväxt. Det blir en dubbling var 3:e år det och ju längre tid det tar innan marknaden förstår ju mer hinner man köpa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gillar hur du tänker, tycker också det är billigt därför är embracer näst störst i portföljen

      Delete
  4. Anonymous29 November

    Dags att ändra strategi helt och hållet.
    Sälj allt imorgon.
    Ta en paus och börja om igen om 3 månader.
    Det gjorde jag förra sommaren.
    Blev vansinnigt på Greta och Elbilar.
    Blev ett lyckokast.
    Köpte US Oljeaktier.

    Tack för en bra blogg.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha, jag köper aktier till pensionen om 20-30 år och inte som dom flesta som hoppar mellan branscher och bolag. Min portfölj är nästan samma som för 5 år sen.

      Delete
  5. Ha ha, snart kanske det kommer oväntade nyheter om Embracer som din hjärna försökt förbereda dig på :).

    Jag drömmer om pengar ibland, men sällan aktier. Däremot vaknade jag härom natten med en gammal låt av smurfarna på hjärnan (oklart varför), och nu kan jag inte få bort den ur huvudet. Det är hemskt!

    :-D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha nu måste jag höra låten! Var hittar jag den!?

      Delete
    2. "Sol i smurfens land" - sök på Spotify :-D

      Delete
    3. Eller kanske på Youtube...

      Delete