Sunday, November 20, 2022

VISMA ökat försäljningen 20% om året senaste 20 åren



Visma aktier har jag velat köpa sedan 2021 men det går tyvärr inte eftersom bolaget är inte börsnoterad. Den kommer att noteras troligtvis år 2023 på Oslo börsen. Vad är Visma för något? Det är en ledande leverantör av affärskritisk programvara. Visma förenklar och automatiserar arbetet för företag och organisationer av alla storlekar och därigenom förbättrar människors vardag. Ca. 15 000 anställda, 1,4 miljoner kunder i Norden, Benelux, Central och Östeuropa samt Latinamerika.

Visma Gruppen består av över 200 bolag i 20 länder. I Sverige har Visma många bolag som levererar bland annat programvara, företagsrabatter, inkassotjänster, inköpslösningar och IT relaterade utvecklings och konsultverksamhet. Bolaget grundades 1996 i Oslo och har fortfarande sin huvudkontor där.

Eftersom jag vill äga aktier i bolaget så följer jag deras rapporter, som tur är så släpps dom offentligt. Tredje kvartalet var stark försäljning med +20%, EBITDA +12% och förvärv av första bolaget i Frankrike som heter Inqom med nästan 100 anställda.  I Sverige avslutades förvärvet av Bokio med ungefär 80 anställda.

VD Merete Hverven skriver att efter försäljning av IT Consulting Business och med starka kassaflöden kan bolaget fortsätta fokusera på förvärv och tillväxt framöver. Hög inflation har skapat möjligheter att se över priserna på tjänster och korrigera dom framåt. Visma ser stark tillväxt i lönespecifikationer och fakturor som går igenom Vismas system. Fakturorna växte 24% och lönespecifikationer till 11,1 miljoner, en tillväxt på 13% under tredje kvartalet. Hittills i år blev det 28 förvärv.

Vinst per aktie ökade för första tre kvartalen till 0,328 EUR från förra årets (0,035 EUR per aktie). Hela 837% ökning och det beror mest på försäljning av IT Solutions. Bortsett från det är vinsten runt 0,039 EUR per aktie. Sista kvartalet borde vinsten ligga på runt 0,014 EUR. Lägger man ihop hela året så förväntar jag mig en vinst på 0,053 EUR per aktie. 

Aktiekurs delad på vinst ger oss en PE tal. Nu kan vi anta att PE blir 30 och vinst 0,053 EUR så borde det ge oss en indikation på att aktien borde kosta 1,59 EUR. Ser fram emot börsnotering av VISMA år 2023. Jag hoppas verkligen att dom gör det så kan jag köpa lite aktier här. Jag gillar annars inte att lägga till fler bolag i portföljen, men när det dyker något upp som jag verkligen tror på och gillar (och förstår) så kan jag inte stå emot. I senaste intervju har VD nämnt att VISMA har ökat försäljningen med ungefär 20% om året dom senaste 20 åren.

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Tills Visma noteras får vi nöja oss med Fortnox... Kanske gott nog?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, men Visma är mycket större samt har diversifierat sig mycket mer. Tryggare kanske. Stort bolag borde inte värderas högt men vi får se.

      Delete