Friday, November 11, 2022

Kraftig uppgång på börsen efter amerikanska inflationssiffror



Torsdag klockan 14:30 den 10 november rapporterade USA oktoberinflationen som kom in lägre än väntat. Det räckte för att börsen ska fira och då började stora fonder som har mycket kapital att börja köpa aktier igen. Hela eftermiddag steg börsen och dagen avslutades med stark +3,59% för OMXS30.

Min portfölj levererade ännu bättre, den steg 4,98% och alla innehav i portföljen lyste blått! Vad jag minns är det första gången i år. Hela 2022 tittade jag på portföljen som sjönk sakta i värde, det fanns inga dagar med rejäl plus, dom flesta var runt nollan eller svag minus. Nu känns det äntligen bra att jag har köpt många aktier i nedtryckta aktiekurser.

Jag borde ha köpt mer, men samtidigt behöver man ha lite marginaler, ifall det dyker upp en oväntat faktura, något går sönder eller man behöver byta bil, ta ledigt från jobbet eller börsen kraschar ännu mer. Sedan vet man ju inte om hur det blir med framtida elräkningar, det kan bli 10 kr per kWh under kallaste månaderna och då vill man ha lite extra pengar vid sidan om.

Att månadsspara är det bästa man kan göra, speciellt i en börsnedgång. Då köper man billigt hela tiden och sänker sin inköpskurs. Det är precis vad jag gjort, jag sparar mer i dåliga tider och mindre i goda tider. Aktierna i min portfölj steg som mest med +11% i Castellum och Embracer samt +9% i Avanza och även dyr Fortnox steg +7%. 

Inflationsnedgången tas som ett tecken på att högsta punkten i prisuppgångarna nu ligger bakåt i tiden. Det borde leda till gradvis normalisering i styrräntor, som centralbankerna höjt kraftigt under året. Det betyder såklart inte att dåliga tider är förbi oss men ett fin tecken att det kommer normalisera sig framöver. Troligtvis fortare än vi tror och börsen börjar stiga tidigare än vi tror. Just det, igår var jag på första platsen i Investerar SM bland sparprofiler, vilket är helt oväntat och jag är faktiskt ordlös. 

Två Månadslöner

9 comments:

  1. Bra jobbat med investeringarna, både verkliga och i tävlingen. Roligt! :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två Månadslöner11 November

      Tack! Sunt förnuft räcker långt! Sen behöver man ha lite tur också 👍

      Delete
  2. Anonymous11 November

    När det gäller att ha marginal kvar så kunde du(om nån oväntad faktura dyker upp) belånat portföljen sen använt dessa pengar.
    Men jag förstår att det inte skulle va populärt 😁

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två Månadslöner11 November

      Nej precis, frun hade varit arg :) Jag har bestämt mig att jag ska fundera på belåning vid -35% på börsen och troligtvis låna när börsen är på över -50%. Denna nedgång i år är alldeles för liten. Med belånade pengar hade jag köpt bara fonder för att det ska finnas 100% garanti för uppgång. Inte enstaka aktier, hade aldrig vågat.

      Delete
  3. Anonymous11 November

    Du skulle ju köpt SBB! Sjukt lågt värderad och hög DA, varför gjorde du inte det? Va/är ju ett givet case.
    Castellum är också bra men inte lika bra som SBB ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous11 November

      För mycket risk i SBB tycker jag just nu, men blir nog bra på lång sikt.

      Delete
    2. Två Månadslöner11 November

      Tyvärr så gillar jag inte SBB. För det första är VD kaxig och lovar 100 år med stigande utdelning, jag tror att han kommer inte ens vara VD om 5 år, att lova så långt framåt är märkligt.

      För det andra så gillar jag inte deras hemsida, bolaget är långt efter i hållbarhetsarbete (jämfört med Castellum). Historiken på Avanza är bara för 8 år och kursen har svängt en del osv. Jag gillar helt enkelt Castellum mer. SBB kommer bli bra på sikt också.

      Delete
  4. Jag tycker alltid att det är bitterljuvt med snabba uppgångar på det här viset. Å ena sidan tjänar man pengar, å andra sidan så är de underliggande bolagen ju inte värda 10% mer idag än igår, tycker att mycket börjar kännas dyrt igen speciellt med tanke på de nedflaggningar i framtida förväntningar som många av de amerikanska bolagen har gjort under senaste rapportperioden.

    Samtidigt har vi trots gårdagen den högsta inflationen i USA på 40 år, Fed har sagt att de ska vara hårda med åtdragningarna och stora bolag i USA börjar varsla folk och kapa kostnader. Jag tror att vi behöver fortsätta vara på vår vakt när vi investerar in i framtiden, men en sån här morot efter lång tid av förluster sitter väl i alla fall inte psykologiskt fel :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Helt rätt, börsen är riskfylld. Man kan även alltid göra fynd i både bra börsår och dåliga börsår. Vi som sparar i endast aktier behöver följa just dom aktier och hur dom utvecklas. Börsen som helhet i sig en bara en nyckeltal, det finns många fler man kan titta på. Jag har 100% fokus på mina aktier och lite annat men bara för skojs skull.

      Delete