Monday, November 14, 2022

Så här vann jag 10 000 kr i Investerar SM 2022



Investerar SM 2022 är nu avslutad och jag landade på plats 82 bland 2 959 investerare (det är top 3%)! Som vissa av er vet varade tävlingen bara en vecka och man fick 100 000 fiktiva kronor att handla värdepapper för. Jag är mer än nöjd med min insats. Bland 27 investerarprofiler som tävlade så fick jag första plats med hela +68,17% och en Youtuber Marcus Lindblad strax efter på 62,77%.

Hur lyckades jag med det? Jag gjorde inga trades. Jag tänkte att på endast 5 dagar kan man lika väl köpa bolag som är kraftigt undervärderade och när som helst kan hoppa upp i aktiekurs. Dom bolagen måste vara välkända, populära och vinstdrivande. Inga småbolag. Sen får det gå som det går.

torsdag kom det inflationsstatistik från USA som var lite lägre än väntat och då steg alla undervärderade bolag kraftigt. Bland mina innehav hade jag ungefär samma fördelning på runt 20 000 kr i varje. Dom var SBB, Castellum, Embracer, Evolution Gaming och Amazon. Det räckte för att få en fin avkastning på slutet av veckan.

Några timmar innan tävlingen var slut så sålde jag av alla innehav och hade bara kassa i portföljen, jag ville inte riskera sista timmarna för att få lite mer vinst, tänk om det hade fallit några procent, då hade jag fått andra platsen istället. 

Väldigt enkel taktik, sunt förnuft, köpte inget jag inte förstår, stabila och fina bolag som kommer även framöver leverera fin avkastning. Det var en kul tävling och riktigt bra jobbat av GRUVIS, som lyckades tappa -99,31%, det hade jag nog aldrig kunnat göra även om jag försökte gång på gång. Riktigt bra jobbat av alla, Twitter stämning var fantastisk och lycka till alla nästa år.

Tydligen vann jag även 10 000 kr för att skänka till vald välgörenhet! Riktigt bra vecka och Avanza portföljen gick upp med hela 8,59% som gjorde att tillsammans med nya insättningar är portföljen nu på all time high i kronor räknat. Procentmässigt är portföljen fortsatt nere på -14% för i år. 

Två Månadslöner

7 comments:

  1. Grattis! Själv så hade man riktigt flax och kom på 11:e plats

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nice! 👍 hur lyckades du med det?

      Delete
    2. Anonymous15 November

      Gick kort Tesla i början av veckan och flippade till lång Nasdaq100 innan KPI på torsdagen

      Delete