Tuesday, November 15, 2022

Läsarfråga: Vad ska man köpa efter recession?



Innan jag svarar på frågan om vad man ska köpa efter recession vill jag ta med mig några svar från Facebook först. Där fanns det en liknande fråga och svaren är väldigt olika. Vissa personer skrev att det är teknik man ska satsa på, eftersom dom sjunker mest i nedgång och stiger mest i uppgång. Stod inte vilka aktier men jag misstänker att det är något i stil med Tin Ny Teknik fond eller aktier som Evolution Gaming, Embracer och Sinch.

Andra skrev att man ska satsa på skogsbolag och förnybar energi eftersom staten och andra länder kommer fokusera mycket på det. Det borde då vara Stora Enso, Nibe och liknande. Fanns några som skrev att man ska satsa på undervärderade bolag som borde få en stark återhämtning när börsen stiger. Såg även kommentarer kring verkstad och sällanköpsvaror eftersom när folk har mer pengar kvar i plånboken då köper dom fler saker. 

Bland dom sista kommentarerna fanns det rekommendationer att köpa marknadsledande bolag och fastigheter. Som ni ser så får man en massa olika svar och alla låter vettiga, eller hur? Ingen vet, alla har olika åsikter och det bästa man kan göra är att lyssna på alla och göra en egen bedömning. Det är ju dina pengar i slutändan. Vad är mina tankar kring bästa köper efter recession?

Jag håller med alla kommentarer, alla har rätt mer eller mindre. När börsen återhämtar sig och börjar stiga så brukar i stort sett alla aktier stiga, teknik och småbolag mer och banker med teleoperatörer lite mindre. Sedan finns det alltid några aktier som är jättepopulära just då som stiger till månen. En tumregel från många rika är att undvika flygbolag, oljebolag, kläder, bitcoin och vissa köper inte ens banker. 

Min portfölj är väldiversifierad, jag har inte alla svar heller, därför valde jag ut 9 olika branscher med 1-3 bolag i varje. Det är bolag jag tror på i både hög och lågkonjunktur, det är bolag som är bland dom bästa i sina branscher. Volvo lastbilar? Ja. Nibe värmepumpar? Ja. Axfood? Ja, den billigaste alternativ som dom flesta kommer välja framöver. Och så vidare. Man ska följa konkurrenterna lite också så man vet om vilket bolag är bäst i klassen. 

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment