Sunday, November 6, 2022

Tips inför husköp vinter 2022/2023



Idag tänkte jag gå igenom mina tankar kring husköp. Låt säga du behöver köpa hus nu under vintern eller i början på 2023. Det finns en hel del att tänka på och jag vill dela med mig hur jag tänker och vad jag rekommenderar andra som planerar att köpa hus nu under vinterhalvåret. 

Mäklarens första försäljningsargument är nu energisnålt. Så var det definitivt inte när jag köpte huset. Därför behöver du ta reda på vad huset drar i kWh per år och ta reda på hur stor familj dom räknade på, har du större familj än dom så kommer du förbruka helt enkelt fler kWh per år. Det drar även olika mycket beroende på elsystem i huset, så fundera även om det är värt att byta uppvärmningssystem. 

Om du hittar ett hus med fjärrvärme eller annat uppvärmning som inte drar el (som pellets eller ved) är det runt 5 000 kWh per år som huset drar. Har du ett vanligt hus med vanlig uppvärmning som bergvärme så drar den ungefär 13 000 kWh per år. Ungefär 66% är uppvärmning av hus och varmvatten av totala förbrukningen. Resterande är hushållsel. 

Det är mycket som påverkar förbrukningen som antal i familjen, storlek på huset, isolering, fönster, inomhustemperatur samt vitvaror och andra tillbehör som pool, spabad och liknande. En tredjedel som sagt kan man minska lite genom att snåla och spara på el.

Innan du köper ett hus, ta redan på så mycket som möjligt om skicket i huset, uppvärmningssystem, om det finns golvvärme, bastu, spabad, vilka renoveringar som har gjorts och av vem. Anlita gärna en besiktning inför köpet, dom går igenom hela huset och är oberoende av mäklaren. Dom på Anticimex lutar oftast mer åt kunden och mäklaren och går inte igenom huset så noga som oberoende besiktningsman. Våran kostade 10 000 kr för 6 år sedan.

När du köpt ett hus behöver du veta att du kan förhandla inflyttningsdatum. Du vill inte flytta in nu under november - februari eftersom elräkningarna kommer vara som högst. Det jag hade gjort om jag köpt ett hus, jag hade förhandlat inflyttningsdatum till början på mars eller senare. Då slipper du betala höga elräkningar i onödan. Tänk om det blir höga elpriser på 10 kr kWh hela vintern? Det kan lätt undvikas.

Angående räntan så hade jag inte vågat att binda längre än 1 år just nu. Ingen vet hur det blir framöver, men en ränta på 6% eller mer låter osannolikt, många skulle inte ha råd att betala helt enkelt. Jag tror som andra att det toppar på runt 5% under 2023 i värsta fall och sedan sjunka igen. Vet inte när det sker men jag hade valt rörligt om jag köpt hus idag, eller 1 år bundet med så bra ränta som möjligt.

Två Månadslöner

5 comments:

  1. Anonymous06 November

    Har Stockholmsbörsen gått ned -30 % då bör huspriserna följa efter.
    Många yngre tänker köpa hus och de har sina sparpengar på börsen...

    Att gissa vart räntan tar vägen är svårt..
    Min BRF låg på 5,80 i 2007.
    Tänk om vi hamnar på den nivå i 10 års tid.. ?



    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous06 November

      3 mån boränta Reporänta
      1985 14,50
      1986 11,00
      1987 12,50
      1988 11,70
      1989 12,25
      1990 14,50
      1991 12,25
      1992 24,00
      1993 10,75
      1994 10,00

      Delete
    2. Det kan bli riktigt illa med andra ord?

      Delete
    3. Anonymous06 November

      Ej illa.
      Mera normal läge för räntan.

      Delete
    4. Precis vad jag tycker och det klarar dom flesta utan problem.

      Delete