Saturday, November 26, 2022

Utdelningsinvestering är riskfylld



Har följt börsen i ungefär 1 800 dagar, nästan dagligen. Till största delen samma 10-15 bolag som jag äger men även en del andra ibland. Läste alla delårsrapporter och lyssnat på nästan alla konferenscall. Har fått även in en vana att lyssna på relevanta nyheter om börsen, investerarprofiler och hur olika bolag reagerar vid utmaningar. Minst sagt har vi haft många tuffa perioder senaste 5 åren.

Sedan jag började spara 2018 har jag varit med om många små och stora händelser i världen bland annat Trump som president, Brexit, penningtvätt i bankerna, handelsstopp på börsen, pandemi, nedstängningar, inflation, höga räntor, techfrossa, ras i andra sektorer som banker, flygbolag, oljebolag, extrema prishöjningar, krig, överbelåning, Evergrande i Kina och en massa annat jag redan glömt.

Mitt tips är att fokusera på det du kan kontrollera. Inget annat. Idag tänkte jag reflektera lite om utdelningarna och jag vet att många investerar bara i utdelningsaktier för att bibehålla intresset för börsen (när pengar trillar in på kontot varje månad). Utdelningsaktier är trygga och stabila bolag som gör att dom stiger långsiktigt uppåt och skapar värde för aktieägare. 

Utdelningsinvesterare kallar dom sig själva för. Målet är såklart att leva på dom pengarna när pensionen närmar sig. Lyckas man samla ihop några miljoner kan man gå i pension tidigare. Många köper bara utdelningsaktier som betalar ut stora summor av sina vinster till aktieägare. Själv blandade jag lite i portföljen, jag får utdelningar från hälften av bolagen jag äger, väldigt lite från några och inget från några andra.

Poängen här är att utdelningarna har svängt rejält också under dessa 5 år. Under pandemin fick dom flesta bolag avvakta med utdelningar och delade ut senare istället. Vissa sänkte något sina utdelningar och vissa betalade inget alls. När bankerna hamnade i penningtvättskandaler rekommenderade Finansinspektionen att slopa utdelningar under en period. Nu är vi här igen, nu är det fastighetssektor som rekommenderas att slopa utdelningar för att klara av kommande lågkonjunktur. 

Hur säkert är då utdelningsinvestering om man har massa banker, fastighetsbolag och andra högutdelare? Så fort är det svårare tider så ställs dom in rätt fort. HM är ett annat exempel, som sänkte sin utdelning efter pandemin och inte återhämtat sig än. Jag tycker man ska inte fokusera allt för mycket på utdelning, det känns mer som ett bonus, inte något man ska enbart satsa på. Varför köpa Telia som ger 7% om året och ingen tillväxt i aktien när man kan köpa Fortnox som ger 0,1% utdelning men växer 35% om året? Vilket vill du äga?

Två Månadslöner

12 comments:

  1. Anonymous26 November

    Tror att en kombination är det bästa.
    Jag har en hel del utdelningsaktier (Bilia,NAXS,SEB,Tele2 etc) där jag använder utdelningen till att köpa stabilitet/tillväxt i form av bl a Axfood,Investor,Prevas samt kanadensiska Capital Power Corp.
    //Jojje

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej, det tror jag också på nu, man behöver blanda lite i portföljen.

      Delete
  2. Anonymous26 November

    Hej
    Det har varit mycket på sosiala medier om FIRE (Finance Independence Retire Early. 4 %.
    Att leva det livet då ... krävs utdelingar.
    Före Corona i alla medier,,, nu ej.

    Köpte " Pfizer " för 10 år sen åt min sambo.
    4 gånger om året delar de ut.
    Nu är det snar ett självspelande piano.

    Tack för en bra blogg.

    Nu börjar det

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mm... det vänder fort på nyhetsfronten.

      Delete
  3. Anonymous26 November

    Ja, har också följt olika investerarprofiler, börsmedia, '"finansproffsen" och klarat mig bra. Nu är mina fire- och utdelningsgurus begravda! Känns som killgissningar, välj glädje och - A Random Walk Down Wall Street - :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. T.o.m profiler man följer är inte långsiktiga, många sålde av allt i Castellum t.ex. bara pga inställd utdelning. Det kommer med 100% sannolikhet tillbaka, men det räckte. Sen säger dom att dom ska köpa tillbaka när utdelning kommer tillbaka. Tror ni verkligen priset blir 130 kr? Det blir 20% dyrare att köpa tillbaka, samt alla avgifter för sälj och köp.

      Delete
  4. Anonymous26 November

    Det beror lite på din ålder vad som passar bäst. Yngre skall naturligtvis satsa på utdelningshöjare och snabbväxare. Vi lite äldre har större nytta av en hög avkastning direkt. Med det sagt, vill du ha bra och stabila utdelningsbolag är det på andra sidan pölen du skall titta. För min egen del älskar jag utdelningar och mina utdelningar ökar varje år, även under coronaskiten. Fast varför inte ta det bästa från båda?
    //Stefan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Precis, alla borde ha båda, men många väljer bara utdelningsaktier, vilket är riskabelt också.

      Delete
    2. Anonymous26 November

      Största risken tycker jag är om man t.ex bara köper utdelningaktier på svenska börsen. Blanda med utdelande etfer/fonder, Usa, Kanada(här har vi ett par banker som aldrig slopat utdelningen på över 100år)

      Delete
    3. Men hur ska en vanlig småsparare veta det? 99% av sparare vet ju inte ens att det finns fonder som delar ut

      Delete
  5. Jag tror inte att man vinner något på att försöka jaga utdelningar eller begränsa sig till endast utdelade bolag (om man inte redan pensionerat sig och lever på utdelningar). Jag tror folk glömmer att de pengar som delas ut kommer från en verksamhet som måste fortsätta snurra för att utdelningarna ska fortsätta komma.
    Om du handlar ett bolag med 10% DA så tar det ju rent matematiskt, allt annat samma, 10 år innan du får ut de pengar du satte in.
    Något som jag själv försöker få en känsla för är när och hur man ska ta vinster på bolag. Att trimma 25-50% på toppen av en position som gått 50-100% plus kan vara väl så bra (om inte bättre) än att bara vänta på utdelningar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Precis, man kan skala av innehavet lite 👍

      Delete