Monday, November 7, 2022

Köpt en hyresfastighet - Alltid het marknad



Som rubriken säger så har jag köpt en fastighet för uthyrning. Inte en fastighet i sig, men 679 av dom. Det gjorde jag genom att köpa aktier i Castellum. Bolaget är klart största innehav i portföljen just nu där jag har placerat mest av mina pengar. Har alltid velat köpa en fastighet för uthyrning men efter många timmar jag lagt ner på att jämföra mellan fastigheten jag vill ha och Castellum, valde jag Castellum.

Det är många fler fördelar helt enkelt, jag behöver inte hitta hyresgäster och lösa deras problem som uppstår, jag är inte bunden till en och samma plats, behöver inte kontantinsatsen, jag behöver inte vara med i styrelsen, räntorna påverkar inte mig, risken är mycket lägre genom att äga aktier som äger 679 fastigheter och det bästa av allt att allt flyter på automatiskt, jag behöver inte göra något alls.

Jag har även räknat på en hyresfastighet och hur mycket jag hade kunnat tjäna, det blev amortering på 1 600 kr och 400 kr extra i den fastigheten jag tittade på. Dom 2 000 kr kan jag lätt få genom utdelning från Castellum, ända jag behöver är att investera 400 000 kr i Castellums aktier på dagens kurs 120 kr per aktie och då får jag stigande utdelning på över 6% om året, vilket är strax över 24 000 kr.

Ingenting går sönder i Castellum, stark ledning, trygga kunder, förutom utdelning får man även kurstillväxt i aktien som kan ge lika mycket uppsida som värdetillväxt på fastigheten samt att jag behöver inte lägga 400 000 kr direkt i aktien, jag kan bygga en stor position här över en lång tid. Senaste intervju med Akelius påverkar inte min syn på bolaget på någon som helst sätt. Jag tycker att han säger en sak och gör en annan.

För er som inte vet så köpte Akelius Castellums aktier för 4,6 miljarder kronor i oktober. Efter några veckor gjorde Akelius en uttalande att VD Rutger bluffar att Castellum har trygg finansiering. Akelius berättade att för att få trygg finansiering måste Castellum sälja av fastigheter och det går inte att sälja fastigheter nu. Enligt Akelius (som är nu bland storägarna) så måste Castellum slopa utdelning nästa år, efter 24 års utdelningshöjningar i rad. Castellum måste välja, konkurs eller utdelning nästa år.

Det finns en massa fel i hans uttalande tycker jag. Varför skulle han köpa aktier sedan smutskasta på bolaget? Han vill troligtvis köpa fler aktier billigt. Han vill förstöra så mycket som möjligt för VDn för att VD i Castellum ska tvingas sälja igen (om han har överbelånat sina aktier). Ett annat sätt är att slopa utdelning vilket är extremt viktig för Castellums VD. Får VD ingen utdelning så kan det uppstå finansiella problem hos VDn.

Castellum står ändå tryggt som bolag. Det är bara lite bråk mellan storägarna nu. Bolaget har haft rekordvinst år 2021 och uthyrningsgrad är stark just nu på över 93% av fastigheter. Trygga kunder, staten och många storbolag från börsen. Låg risk. Att det inte går att sälja fastigheter nu är bara skitsnack. Fina läger i alla Castellums lokaler, mest storstäder. Konkurs i bolaget finns inte på kartan, Akelius vill bara skapa oro och manipulera aktiekursen. Borde vara olagligt enligt mig. Tydligen gäller det bara småsparare. Tänk längre än 3 månader framåt, Castellum är bland dom bästa fastighetsbolagen på Norden. 

Två Månadslöner

6 comments:

  1. Anonymous07 November

    Akelius har förstås rätt i att en slopad utdelning gör bolaget starkare. Men uttalandet "utdelning eller konkurs" måste ju vara nonsens. På dagens nivå kostar utdelning 2,7 mdr per år. Knappast en summa som avgör bolagets existens.

    ReplyDelete
  2. Jag håller med dig. Castellum har en belåningsgrad på 40% och en räntetäckningsgrad på 4,0x vilket är fullt godkänt och förvaltningsresultatet växer år efter år. Jag känner mig inte orolig att investera i Castellums balansräkning som den ser ut just nu.

    Det som dock skrämmer mig lite ändå är hur mycket plats Akelius kommer att ta på Castellums stämmor framöver. Kommer han att kunna få till en förändring i utdelningspolicyn nu när han äger 10% av bolaget? Det återstår att se men jag tror åtminstone att man måste tänka tanken att det kan hända någonting och göra upp en plan. Investerar du bara i Castellum för utdelningen eller stannar du i bolaget om något mot förmodan händer?

    //Dr. Dividend

    ReplyDelete
    Replies
    1. Välkommen till bloggen! Det finns alltid något att oroa sig för. Alla aktier har en risk och det händer saker på börsen hela tiden. För mig personligen är Castellum en trygg hamn, utdelning är bara ett bonus, utan den kan bolaget växa 10-15% om året och det räcker för mig. I goda tider växer bolaget mer, i sämre tider lite mindre. Nu är det räntor som oroar många, Akelius och senaste rapporten där det stod att bolaget pausar nya projekt ett tag. Det är då man ska köpa aktier i fina bolag, dom kommer klara av det. Om 1 år är det bortglömd och nya utmaningar kommer fram.

      Delete
  3. Anonymous07 November

    Tycker fastigheter tar mycket plats på alla forum.
    Med SBB och Castellum i spetsen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja så är det nog, man missar kanske någon annan aktie, man ska inte låsa sig till en och samma sak.

      Delete