Friday, November 18, 2022

Bästa spelaktie Embracer rasar -20%



Embracer har en annan rapportering som varar mellan 1 april tom 31 mars. Denna kvartal juli – september är kvartal 2 för Embracer. Jämfört mot förra årets kvartal steg försäljningen med hela 190%! Långt bättre än väntat från analytiker. Spel sålde 107% mer, mobilspel 67% mer, brädspel sålde för 3 247 Mkr (ny förvärv) och underhållning (film, serieböcker och annat kul) 69% upp. EBIT (Vinsten innan räntor och skatter) blev 22% av försäljningen under kvartalet. 

Vinst per aktie låg på 1,95 kr. Enligt mig är det ett riktigt starkt resultat. Framöver skriver Embracer att förväntad vinst innan räntor och skatter blir lägre än dom trodde, med ungefär 15% mindre. Det är på grund av oro kring recession och lägre köpkraft av konsumenterna. Högre kapitalkostnader kommer att påverka Embracer, helt enkelt dyrare att låna pengar. Så kommande året kan bli tuff (därför föll Embracer aktien kraftigt under rapportdagen med -20%), året efter (2024) är förväntningar samma som innan. Kraftig uppgång då?

Under halvåret april – september 2022 har Embracer ökat försäljningen med 148% och vinsten per aktie blev 3,13 kr (1,83 kr) efter alla korrigeringar och utspädning. Antal pågående spel är på 234 vilket inkluderar 25 stora AAA titlar som släpps innan mars 2026. Bolaget har idag 15 731 anställda. VD Lars Wingefors skriver att ett samarbete har gjorts med olika bolag som sträcker sig över 6 år framåt som innehållet kostsamma och stora titlar som kommer generera ännu tryggare kassaflöde. 

Analyshuset Newzoo ändrade sina framtidsutsikter och nu tror på 4,3% nedgång i spelmarknaden under 2022 från tidigare 2% tillväxt. Världen är på väg till en recession men produkter som Embracer säljer ger mycket nöje för låg pris. Lite sämre utsikter framöver är ändå att vänta när konsumenter köper mindre. Saints Row spelet som hade kunnat vara en stor hit blev lite under förväntan men i linje med var styrelsen räknade på.


Ledningen bestämde den 16e November att genomgå alla bolag de äger och se till att alla har de som behövs för att skapa aktieägarvärde och klara tuffare klimat. Ett exempel kan bli att Embracer kan särnotera något bolag från Embracer familjen om det tydligt syns att det är bättre för anställda, kunder och aktieägare. Det var faktiskt oväntat från min sida. SEB tror på särnotering av Asmodee (kort och brädspel) i framtiden.

Ett byte från First North till Stockholms stora börslistan går enligt plan och förväntas ske innan 2023. Det gör att vi får bättre likviditet på börsen samt kan återköpa aktier, skriver VD. Vissa fonder blir tvungna att lägga till Embracer i sina portföljer (de som följer storbolagsindex t.ex.). Jag tycker att det är väldigt positivt och bolaget får en kvalitetsstämpel.  

Ska man vara orolig att Embracer rasar med -20% på börsen? Nej, jag tycker inte det. Inte det minsta. I stort sett alla bolag kommer ha utmaningar kommande året eller två. Dom flesta bolag har redan eller kommer att rasa på börsen. Få kommer klara sig. Dom som kommer växa kommande året är dom som tar våra pengar helt enkelt. Folk köper NIBE kaminer, Axfoods mat som är billigare än konkurrenters, bokföringsprogram från Fortnox, banker som kommer höja räntor och så vidare.

Jag räknar med lägre avkastning framöver på börsen, istället för 7-10% om året kanske det blir 0-3% under 2023, 2024 beroende på vilka innehav man äger. Vissa kanske får lite negativ avkastning. Det som sker nu är att både fondförvaltare och småsparare säljer det som har sämre utsikter framöver och hoppar på andra aktier som dom ”tror” kommer stiga. Det är helt ok att vi har en recession, det har vi varje 7-8e året. Det är inget nytt, men på marknaden får folk totalpanik. Det är då man ska vara contrarian och köpa istället. När ingen tror på dig, även du själv ifrågasätter dina egna aktieköp. 

Vad gör jag? Jag köper fler Embracer aktier helt enkelt. Varje månad. Jag la ner flera timmar på rapporten och vad folk på Twitter tycker men ingen egentligen har något hemskt att säga om rapporten. Sämre utsikter, men stabil grund står Embracer på. Vad gör ungdomar nuförtiden? Sitter framför skärmar och spelar. Vad kommer dom göra om 2-3 år? Samma sak. Hittade inga "fel" i rapporten som motsvarar -20% nedgång på redan pressad aktiekurs, t.o.m. VD trodde på uppgång, se Youtube klipp här. Jag tyckte Embracer var bra köp för 100 kr och tycker idag att det verkligen är fynd för 45 kr!

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Embracer är ju ett tillväxtbolag som varit högflygande på börsen de senaste åren. P/E-tal över 100 och intäktstillväxter i 100%-regionen, men med en hel del kvartal med förluster på vinstsidan och ett skuldberg som börjat bygga på sig under FY 2022-2023. Fritt kassaflöde har i princip alltid varit negativt vilket innebär att du handlar bolaget idag för vinsterna som de förhoppningsvis kommer att göra imorgon.

    Med dagens ekonomiska läge så tycker jag inte alls att det är konstigt att de handlas ned och jag kan se dem braka ned mycket lägre med den oro för riskinvesteringar som finns idag. Det är inte den typen av bolag som jag personligen är intresserad av (jag föredrar att mina bolag bevisar för mig att de kan producera ett bra kassaflöde innan jag ens börjar investera), men så kommer jag sannolikt att missa de allra flesta raketerna också.

    Jag vet att du är påläst om bolaget och det är ju vad som krävs för att man ska kunna investera i den här typen av företag. Men det kommer nog bli åka av! Även ett bolag som Amazon har fallit 30-40-50% flera gånger under sin livstid.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alla har olika åsikter om Embracer idag (i en nedgående aktietrend) när aktien steg hela 2020 så var alla positiva. Har Embracer varit dålig aktieköp i år? Ja. Senaste 5 åren? +268%. Även efter denna kraftiga ras.

      Dom som känner mig vet att jag är en av få investerare som köper och behåller aktier länge. Vad som sker denna kvartal eller kommande året spelar mindre roll för mig. Jag ser enorm försäljning av AAA titlar (och hundratals andra små) kommande åren.

      Det är nu i sämre tider man märker vem som är långsiktig investerare, vem är trader, vem köper och säljer på nyheter/känslor och vem som är överbelånad. Många kommer göra väldigt dyra misstag och det är helt okej, det är så man lär sig.

      Jag har inte förlorat pengar i någon aktie (än så länge efter 5 år av min karriär). Jag har såklart några aktier på minus, men inget jag lägger större märke till, det är så börsen är och jag köper mer i fina bolag. Temporär brus och dåliga nyheter är jag nu vad vid :)

      Delete