Wednesday, November 16, 2022

Sålde hela innehav i Castellum 😲



Hela finanstwitter har skrivit om Castellum igår, även bloggare och i stort sett alla nyhetskanaler. Ingen har missat att Castellums styrelse föreslår att pausa utdelningen tills obligationsmarknaden förbättras. För att även värna om bolagets kreditbetyg har styrelsen beslutat om en skärpt finanspolicy och ett besparingsprogram med minskat investeringsutrymme under 2023 i syfte om att stärka balansräkningen. 

Styrelsen kommer inte föreslå om utdelning till kommande årsstämma. Styrelseordförande Per Berggren nämnde att en paus i utdelningstraditionen är tråkigt. VD Rutger Arnhult skrev att under 2023 kommer den totala investeringsvolymen halveras och gå till de mest värdeskapande projekten. Beslutet påverkar inte utdelningen på 1,9 kr den 29e december. Utdelningspolicy i Castellum står oförändrad.

Hur ska man tolka alla nyheter och kommentarer på sociala medier? Vissa småsparare sålde hela sina innehav i Castellum, andra minskade något, vissa gjorde ingenting och andra väntar på kursslakt för att köpa mer. Aktien föll bara ett par procent igår. Hur tänker jag? Som ni vet så brukar jag ta ett steg tillbaka och reflektera. Jag brukar tänka på andra saker som dom flesta inte tänker på. Det är det som gör bloggen unik.

Jag fastnade på ordet föreslår, enligt mig betyder det att beslutet inte är fastklubbad än och kan ändras framöver. Kanske världsläget ändras om en månad eller tre och då kan dom betala ut igen. Ett annat ord jag fastnade för är pausar. Enligt mig betyder det en temporär paus men att utdelningen ändå kommer längre fram i stället, kanske vi får en klumpsumma i slutet på 2023? Vet vem. Det kan även bli noll utdelning 2023 men höjd utdelning 2024 med en extra utdelning från Castellum.

Hur det än blir så är det inte dåligt även om Castellum slopar utdelning nästa år. Aktiekursen brukar ändå falla lika mycket som utdelningen är på, allt annat lika. Om vi inte får utdelning så betyder det faktiskt att aktiekursen borde stiga ännu mer än vanligt för att bolaget använder pengarna själva, vilket gör att man får mer för dom pengarna än att spendera på läsk och godis via utdelning.

Enda negativa jag ser är att det är tråkigt att Castellum måste slopa utdelning precis innan 25e höjningen i rad. Då hade dom kunnat bli första bolaget i Sverige som utdelningsaristokrat. En utdelningsaristokrat är ett bolag som höjt utdelning i 25 år i rad. En kvalitetsstämpel helt enkelt. Bara för att det är tråkigt är det inget negativt egentligen. Bolaget kommer bli ännu starkare med dom pengarna. Tycker bara synd om dom som lever på utdelningar och inte kommer få någonting nästa år. Tydligen är även utdelningsinvestering farlig. Bra att jag inte är utdelningsinvesterare.

Två Månadslöner

15 comments:

  1. Anonymous16 November

    Sa ju att du skulle köpa SBB istället :) Många som inte verkar fatta hur bra fastigheter SBB har. Samhällskritiska fastigheter med långa kontrakt och hyresbostäder på det. SBB anpassar sig också väldigt bra till rådande omständigheter nu säljs det och betalar av lån och man delar ut en del av bostäderna till aktieägarna (extra utdelning) När räntan va billig köpte man så mycket som möjligt till billigt pris.
    Utdelningen är säker då intjäningen är så trygg. Det blir minst bibehållen utdelning nästa år men jag tror dom höjer.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två Månadslöner16 November

      Du kanske har rätt, men jag ändå gillar Castellum mer. Dom har också trygga kunder på snittkontrakt på 4+ år. Polisen, domstolen, Eon, ABB osv. Om det finns utdelning eller inte är det plus minus noll. Det är inget jag fokuserar mig på. Bolaget är fortfarande stark och kommer leverera framöver. Castellum utan utdelning i år är ändå bland det bästa vi har på börsen ur utdelningsperspektiv.

      Delete
    2. Anonymous16 November

      Låter inte alls så tryggt om man är tvungen att slopa utdelningen. Då måste det verkligen va kris som Akelius säger. Kontor känns inte heller helt tryggt framöver, lär va många företag som kommer skära ned. Många kommer jobba hemifrån.

      Delete
    3. Det är temporär paus, tycker du inte att det är tillräckligt tryggt med 24 år av utd.höjningar? Kontor står för en del av kundbasen, det finns massa trygga kunder och alla kontrakt löper över långa perioder, 18 år som mest var det.

      Delete
    4. Anonymous16 November

      Nej jag tycker inte det är tryggt alls när man är tvungen att ställa in utdelning. Det skriker kris! 58% kontor och 6% handel, alltså 64% osäkra fastigheter. Akelius säger ju att Rutger lurar aktieägarna att det inte är nån fara. Tror Akelius vet vad han pratar om. Ajaj inte bra alls. 1500 avanzianer har sålt och fonder och instutioner som vill ha utdelning lär ju också sälja.
      Kommer utdelningen tillbaka lär den ju vara rejält sänkt också från nuvarande nivå. Tråkigt att det blivit såhär.

      Delete
  2. Anonymous16 November

    Tror gjorde man i kyrkan.
    Tycker ni som håller på med SBB och Castellum ska lyfta blicken..
    Räntan nästa år ..
    Energi priser ...
    Konjunkturen..
    Valutan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous16 November

      Har ägt SBB sedan 2017 och har nu under 2022 dubblat mitt innehav. Har alltid känt mig trygg med SBB.
      Och ännu en gång säger Ilja att det inte är aktuellt att ställa in utdelningen!
      Har självklart andra investeringar också men SBB är klart störst. Har en lång investerings horisont.

      Delete
    2. Två Månadslöner16 November

      Castellum är störst i min portfölj just nu och tänker öka mer kommande året. Räntan på 4-5% är normal och hanterbar. Energi faller redan nästa år, konjunktur vänder om ett halvår och valutan rättat alltid till sig. Som aktiestinsen sa, skog och fastigheter är det bästa vi har i Sverige.

      Delete
    3. Anonymous16 November

      Skog och fastigheter i all ära men man ska ha rätt fastigheter och rätt skog också!

      Delete
    4. SCA, största skogsägare. Castellum, alla fastigheter i storstäder. Ledande inom hållbarhet i världen.

      Delete
    5. Anonymous16 November

      Skulle hellre satsat på Stora Enso och SBB.

      Delete
  3. Anonymous16 November

    Lennart Israelsson. (Aktiestinsen).
    Citat.;
    Bolagen skall dela ut hälften av sin vinst.

    Alltför snabbväxande bolag är inte bra, dom brukar oftast krascha förr eller senare.
    P/e-talet ska vara mellan 5-15.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inte måste att dela ut, pengarna kan förvaltas bättre i företaget än mig som köper chips och godis för utdelningspengarna (bara ett exempel)
      PE talet är svår att räkna i fastighetsbolag men enligt Avanza är det tom PE 4

      Delete
  4. Mycket som är oklart kring det här med Akelius och Castellum alltså, känns som att det är mycket jag inte förstår. Rent finansiellt så ser ju bolaget ut att klara sig väl men så kommer en ny storägare in och vevar om rejält i grytan. Efter noggrant övervägande under gårdagen och idag så valde jag faktiskt att sälja av hela min position nu, det blir för spekulativt och jag kan placera pengarna bättre någon annanstans. Det är mycket möjligt att jag köper in mig igen om jag får klarhet i några av mina funderingar eller om bolaget handlas ned, hoppas förstås för din skull att du tjänar på att hålla kvar.

    Jag har skrivit ned mina tankar på min blogg, du får gärna slänga en kik om du vill ha ett annat perspektiv :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous16 November

      Ja, bättre att investera sina penga i bolga som respekterar sina aktieägare. Det gör ju inte Castellum. Akelius är dessutom ett svin.

      Delete