Tuesday, November 1, 2022

Tre skäl till att börsen fortsätter stiga i år



Äntligen är månaden över och äntligen kan vi summera den. Det har hänt väldigt mycket senaste veckorna, mina innehav har rapporterat bra siffror som vanligt och jag tror på fortsatt fina siffror även 3-6 månader till. Anledningen är att alla bolag (även privatpersoner) kommer få elstödet som jag skrev om innan och det är extra pengar på kontot. Bolagen har inte räknat med det i sina kalkyler, så det är bara ett bonus helt enkelt.

Oktober har varit en bra månad för alla bolag, det är ovanligt varmt  och elpriserna kommer våra låga. Prishöjningar däremot fortsätter vilket kommer bara gynna bolagen. Ränteökningar kommer inte påverka så mycket eftersom bolagen har fortsatt starka kassaflöden och kan lätt betala tillbaka stora delar av skulder om de vill. Jag är optimistisk inför kommande 3 månader.

Sist tror jag på stark uppgång inför årsskifte. Anledningen är att många fonder sitter med mycket pengar som bara väntar. Dom vågar inte riktigt köpa än men snart måste dom eftersom man måste ju redovisa sina innehav vid årsskifte och det finns inte en enda fond som vill visa 10-20% kassa. Vem vill investera i en fond som har mycket kassa? Man vill ju ha dom investerade i fina bolag istället.

För att summera så är jag väldigt positiv på kommande 2-3 månader. Sen får jag utvärdera läget igen. Utdelningarna blir väldigt fina under våren, många bolag har levererat fina resultat under hela 2022. Längre fram är läget oklart och jag har sänkt mina förväntningar på hög avkastning. Istället för att tro på 15% om året är jag nöjd om det blir 5% för 2023. Så länge det blir positiv år så är jag nöjd.

Under oktober har jag ökat kraftigt i Castellum, Billerud och Nordic Paper. Castellum halverades i kurs till 115 kr och rimligt pris enligt mig borde vara över 200 kr. Billerud visat styrka och fina utsikter framåt, rekord resultat, låg PE och jag ser att aktien har stor potential framöver. Nordic Paper har också levererat mycket bra med låg PE och starka vinster. Jag ser förutom 10% utdelning även lite tillväxt framöver. Kommer bli fin aktie på sikt.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment