Friday, November 4, 2022

Min frus aktieportfölj



Min fru äger Tesla i min aktieportfölj, tanken är att hålla i aktierna fram till pension (runt 30 år kvar). Tesla rapporterade för tredje kvartalet rekord försäljning, vinst och kassaflöde. Vinstmarginal 17,2% vilket är bäst i branschen. Det som bromsar Tesla just nu är leverenskedjan inom batteritillverkning vilken förväntas bli tuff framöver, men bolaget gör allt dom kan för att göra smidiga leveranser. 

Vinst per aktie blev 0,95 dollar jämfört mot förra årets 0,48 dollar. Det är en ökning på 98%! Tesla producerar nu 54% fler bilar än förra årets kvartal. Solpaneler har ökat med 13% och energilagring 62%. Butiker och serviceplatser ökade med 16% och ladd stationer med 32%.

Hon även äger Evolution Gaming i sin portfölj. Ja, en enda aktie, hon frågade mig vilken aktie har bäst potential framöver (några år) för att dubbla pengarna men det ska vara ganska säker kort, inga småbolag. Så jag rekommenderade snabbväxande Evolution Gaming. Tanken i detta var att dubbla pengarna och sedan sälja hela innehavet. Vart pengarna kommer användas är fortfarande under diskussion. 

Evolution är ett av få bolag på Large Cap som växer snabbt. Covid hjälpte till, men även innan och efter visade bolaget fantastiska siffror och PE talet var lägre än Axfood under en period vilket är helt orimligt. Evo släppte en rapport för januari - september och vi ska titta även på den.

Rapporten visar för januari – september vinsten per aktie på 2,91 EUR (2,03 EUR). Evolution tjänar just nu strax över 1 EUR per aktie per kvartal. Jag förväntar mig en vinst på 4 EUR i år. En rimlig PE borde vara 30 (generellt sett för alla snabbväxande bolag) och det ger mig en rimlig aktiekurs just nu på 1 200 kr. Mellan 2021 och 2022 har bolaget ökat vinsten med 40% ungefär. 

Nästa år förväntar jag mig lägre aktivitet och vinst på 25% försiktigt räknat. Vinst borde bli 50 kr per aktie och rimlig aktiekurs på 1 500 kr. Jag skulle säga att Evolution är värd minst 1 500 kr just nu och det finns fortsatt en fin uppsida i aktien. På vår inköpspris på 1 150 kr finns det uppsida med 30% eller mer kommande året. 

Just nu ligger min fru på stark plus i Tesla, runt +100% och Evolution Gaming på runt -10% efter rapporten. Inom 12 månader tror vi att portföljen ligger på stark plus. 

Två Månadslöner

2 comments: