Wednesday, November 2, 2022

Slog index igen, tur eller skicklighet?



Jag tog fram en graf på min utveckling senaste 5 åren och alla andra populära fonder och index. Den sämsta har varit omxs30 som följer 30 största bolag i Sverige. Endast 23,05% i avkastning. Alla aktier på börsen avkastat 49,91%. Tin Ny Teknik 43,45%, Spiltan aktiefond investmentbolag 71,81%, AMF aktiefond småbolag 73,40% och Länsförsäkringar global indexnära 68,59%. 

Som ni ser är det investmentbolag och småbolag som har levererat bra avkastning. Global index har också gjort ovanligt bra ifrån sig och ärligt talat tror jag på en nedgång där i närtid. Den brukar inte gå särskild bra under längre perioder, denna gången är det stark dollar som räddar dom och många investerare flyttade ditt sina pengar. 

Alla index och fonder är trygga investeringar och man kommer tjäna pengar på dom, i vissa mer och vissa kanske lite mindre. Generellt sett är tryggast att ha just globalfonder (speciellt om man är ointresserad om börsen) samt småbolag och investmentbolag. Dom tre brukar jag rekommendera andra att köpa när någon frågar mig, vad ska jag köpa?

Min portfölj har gjort lite bättre ifrån sig än dom tre, men inte mycket. Utveckling sedan start på 78,97%. Ungefär 5% enheter bättre än småbolag. Det som borde ske framöver är att småbolag kommer tappa lite till tror jag. Många innehav i deras portfölj är övervärderat och dom är alldeles för aktiva i fonden enligt min tycke. Dom säljer aktier och lägger till nya hela tiden och försöker maximera sin vinst vilket skapar bara onödiga kostnader och ibland till och med otur med dyra/dåliga innehav.

I min portfölj är det stora stabila bolag med lite krydda av småbolag. Få bolag är övervärderade och dom flesta har rimligt pris just nu. Vissa aktier i min portfölj handlas till och med ensiffrig PE tal vilket är extremt billigt och som jag har köpt mer av senaste tiden. Ett exempel är Nordic Paper. Du hittar min portfölj här. Vissa säger att det är omöjligt att slå index, när man motbevisar dom så lägger dom alltid till att det är bara ren tur.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment