Tuesday, November 22, 2022

Vilken kvartal är viktigast vid en aktieanalys



Idag tänkte jag gå igenom lite om olika kvartal för mina aktieinnehav. Det finns fyra olika kvartal under året och på engelska beskrivs dom som Q1, Q2, Q3 och Q4. Bokstav Q står för Quarter. På svenska är det Kv1 som är förkortning av Kvartal 1. Vilka kvartal tittar jag mest på och hur viktigt är dom? Vad ska man ha i åtanke inför rapporter?

Första kvartalet brukar vara starten på året, januari t.o.m. mars. Jag brukar titta på alla årets kvartal för att jag är nyfiken på hur det går kvartal för kvartal. Det som är viktigt för mig är att bolagen tjänar pengar och gör vinst per aktie, ett minus resultat är en röd flagga direkt. Jag tror jag hade minus en gång under ett kvartal med det var jätteförvärv som sänkte vinsten per aktie, bortsett från det har alla bolag legat på plus varje kvartal i snart 5 år som jag investerat på börsen. Just det, Swedbank hade 0 eller minus en gång p.g.a. böter också.

Under första kvartalet får man reda på utdelningarna som kommer under året. På bolagsstämma bestäms utdelningsstorlek och när den betalas ut. Jag brukar gissa ganska rätt på vilken utdelning som kommer och sällan överraskas av ledningen. 

Andra kvartalet gillar jag mer för att då ser jag januari till juni och kan grovt räknat dubbla vinsten och då ser jag hela årets vinst. Förutsatt såklart att det rullar på som vanligt utan några störningar eller kraftig tillväxt eller tapp av kunder. Rapporterna kommer i Juli och då är man ledig så det är skönt att skriva ut rapporter och sitta ute och läsa vad VD skriver om sitt bolag. Dom flesta betalar även ut utdelning mellan april och juni så jag gillar kvartalet extra mycket. Återinvesterar såklart pengarna i aktier som ser billiga ut. PE talet brukar vara bra indikator.


Tredje kvartalet som vi har gått igenom nu visar januari t.o.m. september och då kan man uppskatta sista kvartalet ganska lätt. Då vet man nästan exakt årets vinst och kommande utdelning året efter. Den baseras ju på förra årets vinst. År 2023 betalas utdelning från vinsten år 2022. Tredje kvartalet är en speciell månad, många bolag har semester och produktionsstopp samt underhåll. Oftast minskar det vinsten kraftigt under kvartalet. Skogsbolag är ett exempel, dom gör planerad produktionsstopp och rengör sina maskiner.

Nackdelen med planerade underhåll är att dom kan kosta mycket mer om något oväntat dyker upp, det gör det ofta. Fördelen om allt flyter på och då gör bolagen extra vinst istället. För vissa bolag brukar Q3 vara svagare månader, men för vissa andra kan det vara tvärtom, starka månader. Du kan se kvartal för kvartal siffror och grafer i bolagsrapporter.

Kvartal fyra avslutas med total sammanfattning för året. Skidanläggningar ökar sina försäljningar under sista kvartalet (Skistar t.ex.) medans bolag som säljer sommarprylar minskar försäljningen. Logiskt eller hur? När man vet exakt vinsten per aktie kan man veta utdelningsstorlek, dom flesta bolagen delar ut 50-70% av sina vinster. Det är sällan under 50%.

Alla kvartal påverkas lite även av ledigheter, påsk, midsommar och Jul. Willys t.ex. säljer mer när det är högtider samt mer när det är 29 dagar i februari istället för 28. En dag extra kan betyda mycket på ett stort bolag. Som ni ser är det mycket som skiljer åt bolagen. Vet du vad du äger och vilka kvartal är starkare än andra?

Två Månadslöner

4 comments:

  1. Jag tillhör den lilla oansvariga skara som inte läser rapporter, men efter ditt inlägg blir jag nästan sugen på att göra det. :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två Månadslöner22 November

      Sök i delårsrapporten eller årsrapporten på kvartals sammanfattning, någonstans längst ner brukar det finnas alla senaste kvartal för typ senaste 2-3 åren. Då ser man direkt vilka kvartal är starka och svaga.

      Delete
  2. Grymt att du kan så mycket i detalj om dina bolag! Tack för ett bra inlägg. :D
    Personligen brukar jag försöka undvika att dra för mycket slutsatser på vad som händer specifika kvartal. Jag tenderar att försöka läsa sammanfattningarna av rapporter på samtliga mina bolag kvartalsvis, men när jag analyserar och försöker beräkna min tillväxt så föredrar jag att räkna helårsintervall. Kvartalsmissar brukar annars vara ypperliga tillfällen att hitta rabatter på marknaden ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två Månadslöner23 November

      Tack Dr.Dividend! ❤ Mitt mål med investeringar är att aldrig förlora pengar. För att göra det så håller jag hårt i fina bolag, även om det blåser rejält ibland, som Embracer, halverades två gånger sedan aktietoppen. Helt sjukt, men jag tror fortfarande lika mycket på bolaget som för 3 år sedan. Om inte mer idag.

      Delete