Ett exempel i bilden är Barilla pasta som har samma förpackning, samma pris, ett förpackning är från något år sedan och den andra är lite senare. Den gamla förpackningen väger 454g och den nya 410g. Samma pris, samma förpackning, du märker ingen skillnad och boom! Företag tjänar mer pengar, förpackningen vägen mindre. Du har precis köp mindre gram pasta för samma pris som innan.
Många företag har gjort så. Det jag kan komma på nu direkt är Mondelez kakor, har gjort en hål i sina kakor och kallar dom för cirklar. Samma pris, vägen mycket mindre och en ny förpackning. Coca Cola har minskat sina flaskor. Chipspåsar har blivit mindre och kostar samma som innan. Godis, toalettpapper, nu även diskmedel och flingor. Så har det alltid varit och kommer alltid att vara.
Vi märker ingen skillnad för att vi hinner inte tänka på varje varans kilopris. Vi köper det vi tycker om och många gånger gör affärer rabatter, köp två för en och flyttar på produkter i affären. Det är bara affären som gynnas av det. Affärerna har funnits i hundratals år och dom jobbar på saker hela tiden, varje dag. Dom utvecklas och lär sig hur människor handlar, vad dom handlar och vart. Dom vet vilka hyllor säljer bättre, vilka rabatter lockas mest, dom vet att mjölken köps mest och därför är den ställd längs bak i affären.
Även du om köper enbart mjölk, så måste du gå genom hela affären fram och tillbaka. Sen står du i kassan men massa smågodis runt om dig. Kanske du har ett barn med dig. Ja, du vet. Man står där vid kassan med hela korgen full med saker som är "bra att ha" senare. Affärerna är inte dumma. Inte heller tillverkare. Dom snålar på allt och behåller eller i värsta fall höjer priserna. Nu var det perfekt läge under senaste tiden att öka priset på allt. Även om man inte behöver det. Väldigt få saker som du kan räkna på en hand har sjunkit i pris. Det blir bara dyrare framöver.
Två Månadslöner