Thursday, November 14, 2019

Bevakning Mekonomen



Lämnade in min bil på verkstad igår för service hos Mekonomen. Jag brukar fråga efter offert hos märkesverkstad också, men Mekonomen gör det mycket billigare. Så valet är enkel. Det går även att få tid inom rimlig tid, så man slipper att vänta allt för länge. 

Det finns såklart saker som jag inte gillar med bolaget. Jag vet inte om det är hela koncern eller bara där jag bor, men man får inte veta när bilen är klar. På andra märkesverkstäder så säger dom klockan två är den färdig. På Mekonomen säger dom att vi ringer när det är färdigt. Då vet man inte om man ska vänta eller åka hem. Även om jag frågar så säger dom att vi tittar på det under dagen. 

Man behöver ju sin bil, annars är man nästan handikappad. Kan inte handla mat, svårt att ta sig till och från jobbet, stå ute i kylan och vänta på buss som kostar mer än bensin och kan inte ta med sig väskor och annat som man behöver. Det är därför man bokar tid, för att få det gjort typ direkt. Men oftast får jag vänta länge, så nu gav jag upp och hämtar bilen på kvällen istället, då jag vet att de behöver mycket tid på sig.

När jag hämtade bilen ställde jag en fråga om de kan göra service på hybrid bilar då jag funderar på att byta bilen inom snar framtid. Svaret jag fick var att det går bra att byta vanliga delar som lampor, filter, olja med mera. Men det gör inte service på el komponenter, alltså batteriet. Vad är då meningen att köra till Mekonomen för halva servicen och sen till märkesverkstad för batteri kontroll? Batteriet är ju det viktigaste i en hybrid bil. 

Det känns att vi kommer ha många fler hybrid och el bilar i framtiden och Mekonomen blir långt efter. Kommer dom inte att tänka om sin strategi så finns inte Mekonomen länge. Det gäller att anpassa sig till kunderna.


Aktiekursen står på samma nivå efter 15 år! När det var börskrasch 2008 gick aktiekursen ner över -50%, nu när vi hade högkonjunktur senaste 5-10 åren då bolaget borde tjäna som mest. För Mekonomen gick aktiekurs bara ner, från top nivåer ner med över -60%. 

Mekonomen delade ut 7 kr utdelning som var på 3-4% av aktiekursen innan men vad hjälper det när kursen går ner med -10% varje år? Tittar man på vinster nu så förväntas Mekonomen att tjäna 6,5 kr under 2019. Innan var det på 10-11 kr. Bolaget insåg det själva och tog bort utdelningen helt för 2019. Det kanske kommer tillbaka år 2020, men definitivt under 7 kr. 

Omsättningen ökar för bolaget, men ändå lyckas vinsten krympa år för år. Vad spelar det för roll om de säljer dubbelt så mycket nu, men vinsterna krymper? I en bra bolag ökar vinsterna, inte tvärtom. 

Jag har inte gjort någon större analys på bolaget men av det jag ser i deras rapporter, läser på nätet och upplever själv tycker jag att man ska undvika bolagets aktier. Att göra service eller enklare reparation funkar fin fint så länge.

Två Månadslöner

3 comments:

  1. Anonymous14 November

    Håller med dig till 100%! /IK

    ReplyDelete
  2. Anonymous14 November

    Jag sålde mina mekonomen när jag insåg att jag inte ville vara kund hos dem. För mig handlar det om tre positioner på marknaden, märkesverkstäder, kedjeverkstäder utan märkeskoppling och "kvartersverkstäder".

    Om du hittar en fristående mekaniker som är duktig får du outstanding mycket bättre värde per krona än märkesverkstäder och kedjor.

    För ett typisk ingrep som jag har fått offert på så ser det ut så här:
    Toyota Märkesverkstad : 20 000 kr - Mekonomen 17 500 kr - "Frasses bil & Mek" 8 000 kr. Då är bemötandet, ansvarstagandet för att rätt åtgärder görs och servicen i omvänd ordning mot priset. Det mekonomen och Toyota har som håller priserna uppe är avtal med försäkringsbolag, garantier etc. etc. På alla de parametrarna så har märkesverkstaden ett övertag mot mekonomen och på alla värdeparametrar så är det bättre att gå till din kvartersmekaniker som privatperson.

    Det är många marknader som inte har några dominerande kedjor riktade mot konsumenter, för att det inte finns någon bra marknadsposition för dem. Att det sen ser ännu mörkare ut i horisonten är bara salt i såren.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två Månadslöner17 November

      Tack för din kommentar, väldigt bra och utförligt skrivet!

      Delete