Monday, November 18, 2019

Bränsleförbrukning - ett skämt



Bränsleförbrukning på nya bilar är ett skämt. Visst låter det underbart, endast 0,56 liter milen. Det är precis det som stod på min bil. Stämde det i verkligheten? Långt ifrån.

Förbrukningen på min bil har varit 0,55 liter milen endast en gång på 5 år som jag haft bilen. Det har varit fint väder, jag körde 80 km i timmen på landsväg och fanns ingen vind eller trafik. Alla andra gånger jag körde samma väg har varit över 0,6 liter milen. Bilen har sparat 0,55 som lägsta förbrukning.

Enligt biltillverkare är förbrukning för blandad körning som sagt 0,56 liter milen. Jag kör oftast väldigt lugnt och på min bil står det i snitt 0,67 liter milen. Det är hela 20% mer än det som stod i broschyren! Som sagt jag kör mest på landsväg, en gång i månaden på motorväg och lite i centrum och ändå är den mycket högre än det borde vara.

När jag tittade på mina föräldrars bilar är det samma sak om man jämför med vad tillverkarna anger. En ökning på mellan 15-20%! 

Jag planerar att byta bilen i snar framtid och nu lägger jag alltid på 20% utöver än det som står på bränsleförbrukningen. Håller du med att förbrukningen stämmer inte överens med verkligheten? Lämna gärna en kommentar!

Det påminner mig lite om antal GB i en USB minne. Står det 1 000 GB i affären men när du kopplar den till din dator så blir det tyvärr 940 GB. Varför gör dom det vet jag inte, men man blir riktigt trött på det. Ljuger rakt in i ansiktet hur bra produkten är, men i verkligheten får vi mindre och mindre.

Provkörde en Jeep och en Toyota förra veckan. Fick lära mig att grundversioner har inte ens GPS! Bensintanken var tom på båda och de "visste inte" om det fanns vinterdäck för bilar. Det är alltså tre veckor innan 1 december. Det är ju snart lag att ha vinterdäck på, jag ska nog vänta tills de byter däck på bilar, då ska jag titta på dom igen. Känns att man får mindre för pengarna för varje år som går, det kommer att sluta illa... 

Två Månadslöner 

3 comments:

  1. Anonymous18 November

    Av biltillverkaren uppgiven förbrukning har under alla år angetts för lågt. Ja, på 70-tale, på 80-talet, på 90-talet, på 00-talet, på 10-talet.
    Hur det var när Henry Ford kom ut med sin mångmiljonsäljade Model T vet jag inte, men då var det (nog) inte lag på att att bränsleförbrukning skulle anges.

    Så om bilfabrikenten vill ljuga om något så enkelt kontrollerbart, vad ljuger de då om som är svårare för oss konsumenter att kontrollera?

    ReplyDelete
  2. Jag tror att det blev lite fel med siffrorna där. Du menade väl att den förbrukar i snitt 0,67 liter per mil och inte 6,7 liter?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två Månadslöner28 November

      Tack för uppmärksamhet, nu är det ändrat :) Det hade varit illa om det drack 6,7 liter milen! :D Ett hål i bensintank?

      Delete