Saturday, November 16, 2019

SEB och Swedbank



Det var nog många som la märke till gårdagens fall i SEB. Aktiekursen tappade -12,31% efter meddelande att SVTs Uppdrag Granskning hört av sig med frågor om misstänkt penningtvätt i Baltikum. 

Tyvärr så det är så lite som behövs för att få ner aktiekursen ner med över -10%. Har något ändrat sig i bolaget jämfört med förra veckan? Nej, ingenting alls. Det räcker att marknaden känner oro, så vill många sälja av, ta hem vinsten och köper tillbaka samma aktie när allt har löst sig. 

Antal ägare på Avanza i SEB är just nu 28 181 och vi får väl se om det blir samma som i Swedbank. Det som hände i Swedbank är att antalet ägare ökade från 30 000 till 81 000. Det är många som vill gå mot strömmen och tycker att aktien är alldeles för billig. Jag är en av dom.

Det händer ibland att en bolag går ner mycket i kurs, ibland för mycket av olika anledningar. Då blir vi oroliga och rädda om våra pengar. När bolaget går bra så är kursen hög och då vill man att kursen ska gå ner lite för att köpa lite billigare. Nu har du chansen helt enkelt. Jag vet att det är riktigt svårt att köpa en aktie när den går ner, men tror du på bolagets framtid och att den blir värd mer i framtiden, passa på och köp. Tillfället som vi har idag händer inte så ofta. 


När Swedbank kostade 20 kr år 2009, det var inte många som vågade trycka på köpknappen. De som köpte fick se en återhämtning till 200 kr år 2015. Det är ungefär 1 000% ökning. Hade man köpt för 100 000 kr hade man varit miljonär efter 6 år.  

Det finns flera goda exempel på stora fina bolag som vänt från stora kursfall, till exempel HM, Skanska, SCA, Swedbank från år 2008 med mera. Nu har vi kursfall i bankerna och det enda som behövs är lite positiva besked. Glöm inte att när räntan går upp så går det bättre för bankerna och räntorna är på historisk låga nivåer. Sannolikheten är på vår sida. 

Kommer räntan att gå upp i framtiden? Det är jag 100% säker på. Det finns nästan ingen utrymme för den att falla mer. Ekonomin i världen går upp och ner ungefär var 7-8:e år och det som händer just nu kommer om några år bli helt bortglömt. 

När utdelningen höjs tillbaka till 14-15 kr per aktie i Swedbank till exempel, då kommer man må som en åsna att man inte köpt mer när priset var 130-140 kr. Det är hela 10% avkastning! Skulle ta ungefär 6 år för att dubbla dina pengar om du får 10% varje år i utdelning. Det kommer att hända, är helt övertygad. Ovanpå det kan du lägga till kursutveckling uppåt. 

Befolkningen ökar i landet, jag minns när vi passerade 10 miljoner, då det var nedräkning på radion. Det var inte länge sedan. Just nu är vi 300 000 fler. Alla vill ha bil, hus, renoveringar, semestrar, köpa aktier, försäkringar med mera.



Drömmer är att jag kommer upp till min första miljon efter 7 år, alltså år 2026. Det är på grund av bra inköpspris i Swedbank och andra fina bolag som jag har i portföljen. Tålamod och långsiktighet är det som krävs under resan. Att våga gå mot strömmen är dock svårt. 

Jag hellre riskerar lite för att bli miljonär efter 7 år än att inte göra någonting. Jag vill inte drömma om att bli miljonär efter 7 år, då vill jag drömma ännu större. Jag har ett mål nu och så länge jag lever så kommer jag ditt förr eller senare. Vilka mål har du?

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Hejsan, bra skrivet. Jag ligger själv lång i några banker och ser det som att banker ska tjäna pengar i långa loppet. Tjänar banken pengar tjänar aktieägarna pengar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två Månadslöner17 November

      Hej Kalkyl! Det finns enorm potential för banker att tjäna pengar, det är inte bara privatpersoner som lånar men även företag. Det är bara att vänta ut stormen :)

      Delete