Tuesday, November 26, 2019

Vilken bil passar mig?



Letandet efter ny bil fortsätter. Vet inte om det är bra eller dåligt men det finns hundratals bilar att välja på i många olika färger. Jag lyckades välja 3 bilar som jag tänker provköra. Bilarna fångade mitt intresse och jag ska undersöka på nätet om det är bra eller dåligt val. Den första provkörningen var Jeep Compass. 

Om du ska välja en bil i framtiden, fundera på följande punkter innan köp och läs lite på nätet, till exempel vanliga fel, bränsleförbrukning, skattekostnad och försäkringskostnad. Viktigt att även titta på mönsterdjup på däcken, om det finns bensin kvar i bilen, dragkrok och vilka tillbehör tillhör modellen.

Storlek
Det finns många storlekar som småbil, sedan, halvkombi, kombi, coupé, cab, SUV och minivan. För mig personligen så tycker jag mer om större bilar, det känns säkrare och man sitter lite högre. Förutom det så brukar det vara mer stabila på vägen. Nackdelen är att de är lite dyrare och drar lite mer bränsle.

Märke
Finns hur många som helst, bland annat Audi, BMW, Toyota, Jeep, Peugeot, Renault, Nissan, Mercedes och många fler. Vissa väljer det som är snyggast, vissa prioriterar kvalité, vissa går efter nybilsgaranti och vissa väljer efter status. Jag tycker om kvalité. En bil för mig ska hålla hög kvalité, vara säker och hålla i många år utan onödiga kostnader för reparationer. 

Modell
När du valt till exempel Jeep, så finns det flera modeller att välja på. Vill du ha Cherokee, Compass, Grand Cherokee, Patriot, Renegade eller Wrangler? Det var en härlig känsla att köra ny Jeep, den ser tuff ut, gedigen kvalité och bra pris men något saknades. Jag trodde att det skulle bli mer wow känsla, men det var som en vanlig bil inuti, inget speciellt. Jag gillar bilen men jag måste prova konkurrenter med.

Jeep Compass är en stark kandidat bland mina tre val, men jag måste prova andra två bilarna som fångade mitt intresse för att veta mer exakt vilket bil passar bäst i familjen. Uppdateringen kring dom andra bilar kommer snart.

Två Månadslöner

4 comments:

  1. Vi kuskar runt i en Focus 2008 men köper jag nytt vill jag gärna köpa japanskt eller koreanskt med tanke på driftsäkerhet.

    Ränkar med att byta ut vår familjefraktare om cirkus två år. Vi har ägt den i fyra år och den kostade 30K i inköp. Bästa bilköpet jag gjort.

    Tänk också på de fasta kostnader som en bil drar på sig. En nyare bil är man mer rädd om, måste tvätta oftare, kan inte serva själv. Köper du ny åker du på malusskatt. Större bilar drar mer och har större däck etc.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två Månadslöner26 November

      Hej Ibland gör man rätt!
      2008!? Fungerar den bra? Har ni reparerat den ofta? Inlägg om japansk bil kommer snart! :) Det är helt rätt det du säger, större bil större kostnader. En liten fördel dock att man betalar endast halvförsäkring i helt ny bil i tre år. Det blir rätt mycket pengar sparade. Vilket bil lutar du/ni mot?

      Delete
    2. Den fungerar felfritt. Vi åker ner i Europa och uppåt landet i den utan att tveka. 13500 mil hade den gått när vi köpte den för fyra år sedan. Nu närmar vi oss 18000 mil.

      Vi kör bara trafikförsäkring för 109 kr månaden. Det är ett bra sparhack. Utöver det hyr vi ut den via SnappCar och det har gjort att vi har gått plus på bilägandet sedan i somras. Ytterligare ett bil-hack.

      Delete
    3. Två Månadslöner26 November

      Det låter som att du har tänkt igenom din bilköp väl :) Jättekul att höra!

      Delete