Sunday, November 17, 2019

NIBE Q3



NIBE levererar igen. I år har NIBE köpt upp 3 bolag: Rhoss S.p.A i Italien, Therm-X i California och Üntes i Turkiet. Kvartal tre visar fina siffror, men jag tittar alltid på hela perioden, då det ger en bättre bild för oss som investerare. För första tre kvartalen januari - september jämfört med förra året inom parentes har NIBE gått upp till:

Försäljning 18 205 MSEK (16 018 MSEK)

Vinst 1 499 MSEK (1 383 MSEK)

Vinst per aktie 2,97 SEK (2,74 SEK)

Som nämnt i början har investeringarna varit stora för NIBE, i år har det investerats 804 MSEK jämfört med förra året på 460 MSEK. NIBEs VD skriver även att de är väl förbereda för fler förvärv i framtiden.

Min tro på NIBEs framtid är fortfarande stark, då de har en bra produktmix, bra kostnadsbesparingar med energi effektiviseringar på sina produkter och global närvaro. Förutom det finns det en väldigt duktig VD som lovar konstanta, hälsosamma vinster. 



Enligt vinst grafen ser vi att det är sant. Vinsterna ökar sakta uppåt vilket oftast leder till högre utdelning varje år för oss investerare. Vist blir man stolt att äga ett sånt bolag som ökar sina vinster varje år? Enligt börsdata delas det ut 30% av vinsten varje år till aktieägare. Det förväntas även att NIBE tjänar 4,33 kr under 2019 och det betyder en utdelning på minst 1,3 kr. Med andra ord utdelning blir nog oförändrad nästa år jämfört med i år. 

Jag hade en chans att köpa mer aktier i NIBE för 120 kr styck, men valde att inte göra det på grund av låg direktavkastning. Just nu är den under 1% vilket är alldeles för lågt för mig. Jag avvaktar helt enkelt på ännu bättre köpläge. Rätt eller fel får tiden visa.

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Nibe verkar vara ett bra bolag men precis som du skriver är dess DA för lågt och för mig omöjliggör det ägande.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två Månadslöner17 November

      Jag vill inte ha bolag som har låg utdelning heller, men jag känner att jag kan göra undantag för NIBE, då den växer rätt fort och aktiekursen ökar med 10-15% per år + 1% i utdelning. Total avkastning blir bra måste jag säga. Lever man dock på utdelningar, så är det klart ett dåligt val i portföljen.

      Delete