Friday, November 8, 2019

Sjuk på jobbet



Träffade en kollega på jobbet som var enligt mig sjuk. Hon var verkligen förkyld, hostade och skulle inte förvåna mig om hon hade haft feber. Jag ställde såklart en fråga: Varför går du inte hem?

Hon sa till mig att hon inte vill ha avdrag på lönen då hon har spenderad mycket under helgen och visade mig sina nya skor. Visst är dom fina tänkte jag, men har man inte råd att stanna hemma några dagar? Det enda som dras är dagslön och därefter bara 20% per dag upp till 14 dagar. Och det är månaden efter, så det påverkar inte lönen alls denna månad.

Jag försökte att förstå logiken, blir man verkligen gladare med en tusenlapp mer på konto än att vara hemma en dag och vila upp sig? Jag hade stannat hemma alla gånger. Mår man dåligt ska man stanna hemma. Hon hade även möjlighet att arbeta hemifrån, varför gjorde hon inte det är det fortfarande en gåta för mig.

Vi är alldeles för mycket beroende på lönen, får vi sparken så är det slut liksom. Noll inkomster för många. För vissa, hoppas jag kommer A-kassan in. 

Spara en slant vid sidan om, det viktigaste är att du gör det. Ännu bättre med extra inkomster från något håll. Hyr ut ett rum, sälj skräpet du har, köp aktier, sälj en bok, gå promenader med hundar, bli privatlärare, sälj dina kunskaper på något sätt, då blir du mindre beroende på din lön. 

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment