Thursday, November 21, 2019

Uppdrag Granskning



Tidsslöseri att titta på avsnittet om Swedbank och Vapenhandlarna som publicerades igår. Inget vettigt har blivit sagt och dom gör en höna av en fjäder...

När jag läste lite på Swedbank forum på Avanza så är många arga på UG för att allt detta görs från våra skattepengar. UG reser till USA, Ryssland, Estland och undersöker det som har hänt från år 2007. Hur löjligt är det? Dessa transaktioner de pratar om borde vara preskriberade tycker jag. 

Brottet mot sanktioner har hittills varit som högst 66 miljarder året 2014 när franska banken BNP Paribas bröt mot sanktioner. Om vi leker med siffror så förväntas Swedbank tjäna 20 miljarder i år i vinst. Det hade tagit runt 3 år att betala böterna och sen business as usual. Att det blir böter är sannolikheten dock liten.

Investmentbanken Morgan Stanley tror att det blir böter på 15 miljarder kronor och sätter riktkursen på 169 kr. Aktien handlas nu under 130 kr. Nordea däremot satt en riktkurs på 115 kr och räknade in böter på 10 miljarder kronor. 

Det är berg och dalbana i aktien nu och jag köpte lite till igår, jag tror att man ska våga lite gå mot strömmen, då det är ett fint bolag som har det tufft just nu. Det kommer gå över, gäller att ha is i magen ett tag framöver. 

Vill du läsa vad andra tycker tryck här.

Vill du titta på programmet tryck här.

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Hejsan TM! Jag instämmer helt i vad du skriver, lägg ner detta UG. Helt sjukt att skattepengar används för sådan idiotisk granskning. Sugen på att öka jag med, den gick upp något o nu på 127. Ner mer eller upp from nu, det är frågan. Ligger redan med stor förlust.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två Månadslöner23 November

      Hej Kalkyl! Min plan är att fortsätta köpa så länge kursen är under 150 kr. Jag tycker det är ett fynd. Vi är nog alla på minus i swedbank, förutom de som köpte 2009 för 18 kr styck :)

      Delete