Saturday, November 9, 2019

Läsarfrågor



Vad roligt att det blir fler och fler läsare! I snitt är det ungefär 30 personer som läser Två Månadslöner blogg varje dag vilket är jätteroligt! Har fått ett par frågor från er under veckan och här kommer svaren.

Vilket bolag har gått bäst för dig?
Fortnox har varit mer än 3 gånger bättre än andra bolag. Jag minns att jag köpte när aktien var dyr och vinst per aktie var låg. Vågade köpa aktien då jag har varit på besök på Fortnox genom min lönekonsult utbildning och var väldigt imponerad hur fort det växer och vilka möjligheter som finns. Det blev ett bra val och nu är jag inte lika orolig för höga P/E tal hos växande bolag. Fortnox är nu +168% sedan köp. 

Vilket bolag har gått sämst för dig?
Jag har bara 1 bolag på minus och det är Swedbank. Kursen sjönk efter penningtvätt skandalen från 210 kr till som lägst 120 kr. Det är inget man kunde förutspå och jag tror att skandalen kommer blåsa över och det blir som innan inom några år. Banken tjänar mer och mer pengar varje kvartal och jag är inte minsta orolig. Jag är även själv kund i banken och tror på bolaget långsiktigt, därför är Swedbank min största innehav. Jag tycker aktien är väldigt billig med tanke på vart kursen kommer att stå om 5 år. Man får även hyfsad hög utdelning som är idag på ungefär 6%. Swedbank aktie är just nu -17% i min portfölj.

När började du köpa aktier och fonder?
Efter att jag har läst flertalet böcker, tittat på hundratals Youtube videos och följt flera bloggar fick jag en uppfattning att aktier är den bästa sparformen långsiktigt. Jag tror på det fortfarande. Min första aktie köpte jag januari 2018 och det var BillerudKorsnäs. Valde denna för att jag har varit på praktik i Grums och tyckte att det var bra bolag. Skog, förpackningar, kartong och papper finns alltid behov av och jag tror efterfrågan blir bara större. En fond köpte jag för några månader sedan och det är för att jag ville ha en del av portföljen utomlands. Den största ekonomin i världen är USA, därför valde jag SPP Aktiefond USA med låg avgift. Då får man största bolag som bland annat Facebook, Apple, Amazon, Microsoft, Google... 

Tack alla för att ni läser bloggen och om ni har fler frågor, skicka gärna via tvamanadsloner@gmail.com så besvarar jag dessa så fort jag kan.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment