Wednesday, November 13, 2019

Uppdatering Veteranpoolen



Veteranpoolen AB producerade ca 78 000 timmar under oktober 2019 att jämföras med ca 80 000 timmar under oktober 2018. En minskning med 2,5%. Producerade timmar avser utförda och debiterbara uppdrag under perioden.


Under senaste månaden har aktiekursen i princip stått stilla på 19 kr. Hittills under 2019 ser det ut såhär:

Januari: 51 500 timmar ( +5% )
Februari: 51 500 timmar ( +8% )
Mars: 64 000 timmar ( +25% )
April: 77 000 timmar ( +17% )
Maj: 94 000 timmar ( +6% )
Juni: 81 000 timmar ( +1% )
Juli: 80 000 timmar ( +13% )
Augusti: 77 000 timmar ( 0% )
September: 79 000 timmar ( 0% )
Oktober: 78 000 timmar ( -2,5% )

Om november och december utförda timmar blir samma som förra året, alltså ingen tillväxt, kommer ändå helåret landa på +6% vilket är helt normalt. Jag hade förväntat mig mer dock, då bolaget är rätt liten och har möjlighet att växa snabbare. Det var mycket bättre fart i aktien i april-maj, då kursen gick upp till 25 kr. 

Aktiekursen för mig har gått upp med 7% sedan köp och jag fått utdelning på 6,2%. Totalt är jag fortfarande över 13% plus vilket är bra avkastning. Hela börsen har dock presterat bättre, närmare 30% i år, så det hade varit mer lönsamt att köpa aktiefond eller en investmentbolag.

Veteranpoolen aktie är en förhoppningsbolag för mig, därför är den en liten del av portföljen, runt 3-4%. Jag såg hur snabbt den växer och ville hoppa på tåget. Från januari gick det fort uppåt med 5,8,25 och 17% ökning i utförda timmar och sen bromsade det rätt mycket. Kanske finns det mycket mer jobb under vintern och våren? Fler röda dagar och då hyr man in Veteranpoolen?

Jag avvaktar tills 3:e kvartalets rapport som kommer den 21 november för att avgöra om jag vill ha kvar bolaget i portföljen. Det har jag sagt innan och jag gör det igen. Presterar bolaget bra får det vara kvar, börja det vika neråt så vill jag inte ha den och går över tillbaka till en stabil och trygg bolag. Jag har många bra bolag i portföljen som jag vill gärna utöka i. 

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment