Thursday, November 28, 2019

Svårt att välja aktier?



Har du svårt att välja enskilda bra aktier så finns det investmentbolag. Vad är ett investmentbolag? Det är ett bolag som investerar i aktier. Ett bolag som jobbar för att hitta bra aktier och behåller dessa långsiktigt. Titta på Youtube klippen som är endast ett par minuter lång.

Investmentbolag är jättebra för både nybörjare och professionella investerare. Du får en god riskspridning och du kan känna dig trygg. Investmentbolag är som en liten fond och det bästa är det finns ingen årlig avgift som en fond har.

Det finns flera olika sätt som du kan bygga din aktieportfölj med. Här kommer fyra förslag som ger en bra start.

1. Bygg egen portfölj med aktier du väljer själv. Blanda lite i olika branscher för att minska risken. Mellan 8-15 aktier får du en bra riskspridning. Du får gärna kika på min portfölj och hur jag gjorde här. Risken är lite högre än förslag 2-4 när du väljer bolag själv. Risken finns att man väljer fel bolag som går dåligt i framtiden. Gör din analys noga innan köp.

2. Köp investmentbolag eller flera investmentbolag. Ett bolag som jag har heter Investor. Investor har i sin portfölj många olika bolag som finns både på börsen och utanför. I deras portfölj finns bland annat ABB, SEB, Ericsson, Electrolux, Saab, Husqvarna med mera. Ett bolag som till exempel heter Industrivärden har bland annat Sandvik, Volvo, Handelsbanken, Skanska, SCA med mera. Du kan hitta mer information på deras hemsidor om vilka bolag finns i deras portföljer. Här kommer de vanligaste Investmentbolag som finns på (annonslänk) Avanza.

Investor
Latour
Industrivärden
Lundbergföretagen
Ratos
Bure
Öresund
Creades
Traction
Eastnine

3. Köp en aktiefond. En fond kan ha mellan 50-600 bolag i sin portfölj. Det är också en jättebra sätt att spara och risken är låg. Det brukar i snitt gå upp 7-8% per år vilket är bästa valet om man är ointresserad att läsa bolagsrapporter och gå in djupare i enskilda aktier. Fonden förvaltas av en fondförvaltare vilket leder till att det finns en liten avgift på runt 0,25% per år. Finns även fonder som har avgift högre en 1% men det rekommenderar jag inte för nybörjare.

4. Blanda lite i din portfölj. Det som jag gjorde var att jag har 12 aktier, 1 aktie som är investmentbolag och 1 fond med låg avgift på 0,22% som är aktiefond USA. Fonden äger runt 600 största bolag i USA. En trygg investering helt enkelt om man tror på att USA går bra i framtiden.

När jag började spara var jag inställd på att jag kommer att misslyckas att få 7-8% per år som en fond gör. Jag trodde att jag skulle få 3-4% per år när jag valde aktier själv. Även professionella investerare väljer aktier själva, för att få avkastning på över 10% per år. Det är inte många som lyckas, men det är möjligt. Jag ville testa och som tur är så ligger min avkastning idag på 14% per år. Det är jag väldigt nöjd med. Under samma period har OMX30 (30 mest omsatta bolag på börsen) gått upp 8% per år. Jag lyckades få bättre avkastning genom att välja bolag själv.  

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment