Tuesday, November 19, 2019

Utveckling i år



Utveckling i år har varit riktigt bra hittills. Portföljen visar +28,3% per den 18 november 2019. Ibland går det ner, ibland går den upp men i slutändan går det ändå sakta uppåt. Det är viktigt att komma ihåg att oftast är det trappor upp och hissen ner. När börsen stiger länge och mycket brukar det vara en krasch neråt på minst -10% på några få dagar, men sen rättar det till sig. 

Att vara investerad på börsen krävs mycket tålamod. Man ska absolut inte paniksälja när det är oro i landet eller i världen. Vi investerar långsiktigt i bra, kända bolag som växer och ger oss utdelning varje år. Då växer våra pengar för varje år som går.

Den gula linjen i bilden visar OMX30, det betyder 30 mest omsatta aktier på börsen. OMX30 egentligen visar vart är börsen på väg, om alla 30 aktier går upp mycket, då kan man förvänta sig att många andra aktier ska också gå upp under dagen. Hittills har OMX30 gått upp med +23,88% vilket betyder att mina bolag presterade bättre än 30 mest omsatta bolag. Är stolt på mina bolag!

Igår fick jag sista utdelning för i år från BillerudKorsnäs på några hundra kronor. Jag har såklart köpt mer av Embracer aktier. Embracer har fallit utan anledning med -6,4% igår och jag tyckte att priset är helt ok för en snabbväxande bolag. Enligt min uppfattning borde kursen vara 25% högre om ett år. Just nu kostar den 69 kr och jag tror att det blir runt 86 kr vid slutet av år 2020. 

Vill du se hur min portfölj ser ut kan du se det genom att trycka här. Jag har nyligen uppdaterat den. Det som hänt sedan sist är att jag har köpt Embracer och nu utgör den 2,3% av portföljen. 

Har du blivit inspirerad till att börja spara i aktier eller fonder, tryck gärna på Avanza annons på höger sida och skapa en konto. Det tar bara några minuter och att investera i bra bolag är enklare än du tror. 

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment