Tuesday, January 7, 2020

Är du smartare än en apa?



Burton Malkiel skrev en bok "A Random Walk Down Wallstreet" och i boken berättar han att en apa med ögönbindel som kastar pilar på en finanstidning (som har en lista med alla aktier) kan få samma eller bättre avkastning jämfört med börsexperter. 100 apor var med i undersökningen och i snitt slog index med 1,7% varje år sedan 1964.

Det blev 100 portföljer som hade 30 aktier var. Totalt fanns det 1 000 aktier att välja på. Undersökningen upprepades varje år fram till 2010 och 98 av 100 apor hade portföljer som var bättre än index (index är alla 1 000 aktier).

Du kan köpa en apa idag som slår index, nej det kan du inte göra :). Det har ingenting med apor eller pilar att göra. Genom åren hade 30 största bolag en avkastning på 8,6% i snitt per år och resterande 970 bolag en avkastning på 10,5% i snitt per år. Totalt alla 1 000 bolag hade en avkastning på 9,7% i snitt per år (vilket var index). 

Anledningen varför apor slog index är för att största delen av portföljerna var såklart mindre bolag vilket ledde till bättre avkastning än index. Det är ju helt naturligt att mindre bolag kan växa snabbare än stora bolag. Mindre bolag har dock högre risk att variera i värde både upp och ner. Det som rekommenderas av honom är att köpa en indexfond som kommer att slå de flesta portföljer då det innehåller alla bolag.

Därför har jag själv valt (annonslänk) SPP Aktiefond USA som är index för USA och istället för att köpa (annonslänk) Avanza Zero som är i stort sett Sverige index, valde jag att köpa enskilda bolag själv. En index är ungefär som en godispåse med allt möjligt och enskilda aktier är som lösviktsgodis där du väljer bolag du vill ha själv. Jag gillar inte vissa bolag från index (som lakrits) därför byggde jag egen godispåse och jag kan även fördela hur mycket jag vill ha av varje själv. Till exempel 20% Swedbank, det går inte att göra så i en fond.  

Två Månadslöner

4 comments:

  1. Jag gillar också att sätta ihop min egna "godispåse". Jag ser det lite som att skapa mitt eget investmentbolag eller min egen fond. Men som nämns i inlägget är dock en indexfond ett ytterst bra alternativ för de allra allra flesta tycker jag.

    ReplyDelete
  2. Det var lite svårt att läsa vidare efter att du klargjort att du inte gillar lakrits, men poängen nådde fram trots allt. Jag kör också min egna godispåse men tråkköper lite färdigkomponerade påsar (fonder) ibland.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Åh, vad bra! :) Precis, man kan blanda hur man vill :) Det viktigaste är att man känner sig trygg med sina val.

      Delete