Monday, January 27, 2020

Sidoinkomster vid sidan av ditt vanliga jobb



Vi köpte tre räkor enligt bilden ovan för 150 kr i affären. Under två års tid har vi sålt över 200 räkor och totalt fått mer än 4 000 kr i kassan. Det är klart att det fanns lite utgifter för resor och flera timmars arbete men i stora hela var det rätt så enkelt. Räkorna förökar sig fort och inom några månader är dom fullvuxna och redo att säljas. 

Att ha ett akvarium är en av våra hobbys. Vi valde det istället för en TV och vi är väldigt nöjda. Det är supermysigt och avkopplande. TV däremot är det värsta som finns enligt mig, reklam på reklam på reklam. Ibland kan man glömma vilken film man tittar på då reklamen är så himla långa. 

Det trodde jag aldrig att vi skulle kunna tjäna på ett akvarium, men med vilja, motivation och intresse går det även här. Snart kan jag även planera in en löpande inkomst på en hundring eller mer i månaden. 

Det finns många andra sätt att få in lite extra inkomster, det enda du behöver är att fundera på om det finns efterfråga på det du erbjuder. Fundera över dina kunskaper, talanger, vad folk vill köpa, fundera över det du har och hur du kan dra nytta av det. Man kan sälja nästan allt. Några exempel kan vara:

Jordgubbar eller plantor
Blommor eller växter
Hemodlade tomater eller kryddor
Egen honung
Kläder, barnkläder, smycken och skor
Målade tavlor
Hembakat 
Ved eller handgjorda föremål
Kanske du kan byta däck eller reparera bilar
Utföra andra tjänster som el, grävning, snickerier
Sälja saker du inte använder
Hyr ut ett rum eller sommarstuga
Starta en blogg eller Youtube kanal
Investera i utdelningsaktier

Som du ser så finns det många olika sätt att få en extra klirr i kassan. Jag vet att det kräver lite arbete, men så är det med allt i livet. Man kan sitta i skuggan idag för att någon planterade trädet för längesedan. Det tar tid att bygga upp extra inkomster, det viktigaste är att inte ge upp för tidigt.

Vi har sålt jordgubbsplantor, sällskapsspel, hembakat, räkor, tv spel, möbler och nu försöker jag få lite extra inkomster via bloggen men det går inte så bra än. Här kan du se vad jag tjänat hittills. Utdelningsaktier har gett mig mest pengar men innan man börjar köpa aktier behöver man veta vad en aktie är. När man köper en aktie så blir man delägare i bolaget, går bolaget bra och tjänar pengar får oftast aktieägare en utdelning i form av pengar. Genom att köpa fler och fler aktier får man mer utdelning som blir en passiv inkomst vid sidan om arbetet. Vill du lära dig mer om aktier eller fonder så kan du läsa mer om det på (annonslänk) Avanza AkademinNär du skapar konto på Avanza via bloggen får jag en mindre ersättning. Jag har nämnt innan att om det blir noll inkomster efter ett års bloggande kommer jag nog att sluta skriva. Anledningen är att det tar mycket tid och istället hade jag gjort något mer produktivt som genererar pengar.

Två Månadslöner

4 comments:

  1. Grymt inlägg och många häftiga idéer!! Jag kör lite paneler ibland med och försöker också att sälja av lite saker jag inte använder :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Skönt att få lite pengar helt från ingenstans :) Vi kan oftast mer än vi tror.

      Delete
  2. Anonymous27 January

    Sälja räkor, visste inte ens att det fanns en marknad för det. Hur funkar det?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det funkar bra, man behöver en lite större akvarium, växter, syre, bra ljus med mera. Det är en hobby, tar lite tid att lära sig. Lite jobb med med att byta vatten m.m. Kolla på youtube videos hur man gör för inspiration :)

      Delete