Wednesday, January 22, 2020

Har Axfood aktie blivit för dyr?



Har Axfood aktie blivit för dyr? Ja, lite, men det betyder inte att det är dålig investering. Jag har faktiskt tryckt på köp idag. Det blev för en mindre summa och anledningen är såklart att Axfood är den första bolagen i min portfölj som har utdelningen redan i slutet på mars. För de pengarna köper jag något annat bolag som har utdelning i april. För utdelningar jag får i april köper jag bolag som delar ut i maj. Såklart om det uppstår en dipp i en bra aktie så köper jag även den. 

Finns ingen speciell anledning att göra så, jag bara tycker det är kul att få utdelning och det är ännu roligare när man får mer och mer för varje år som går. Jag gillar utdelningar då det är pengar som kan jobba åt mig, även när jag sover. Drömmen att sluta jobba tidigare än vid 65 finns kvar... 

Vad borde Axfood aktie kosta idag? Börsen tittar alltid framåt men med hjälp av historiken kan vi få lite hjälp i vår analys. Historisk P/E tal (aktiepris delad med vinsten) senaste 5 åren visar en snitt på 22,4. Det betyder om Axfood gör en vinst på 8,5 kr per aktie under 2020 är en rimlig aktiekurs på 190,4 kr. Om vinsten 2021 blir 9 kr per aktie då är rimlig aktiekurs på 201,6 kr. Det som marknaden prisat in idag är bättre vinster inför framtiden helt enkelt. En annan orsak är att Axfood aktie är rätt så säker även när det finns oro på börsen, det kan vara så att många har placerat lite pengar här ifall börsen går ner lite. Det har drivit kursen upp lite. 

Enligt min uppfattning har det blivit lite dyrare på Willys, har ni också märkt det? Det finns vissa produkter som jag köper varje vecka och flera av dom har blivit lite dyrare. Det betyder såklart inflation. Förhoppningsvis så blir det högre vinster för Axfood och förhoppningsvis kan de dela ut mer än 7 kr per aktie. Den sista kvartalet 2019 har vi haft Jul som brukar vara en stark period för försäljningen. Rapporten kommer 6:e februari och det blir spännande att läsa den. Vill ni gräva ner er i siffror och grafer så kan ni göra det på börsdata här

Två Månadslöner

4 comments:

  1. Lite för dyr aktie för mig men som det sägs så är ju ofta bra bolag dyra :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Antingen Axfood eller ICA, finns inte mycket att välja på :)

      Delete
  2. Folk måste ju äta oavsett och Axfood står för en ganska stor del av de svenska äterierna så jag fortsätter nog att hälla in pengar i detta. Om än i något lägre takt än innan.

    https://utbrytningen.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Helt rätt, jag gör likadant :) Snart utdelning!

      Delete