Saturday, January 25, 2020

Castellum planerar höja utdelning för 22:a året i rad



När jag säger till mina kollegor på jobbet att jag ser fram emot att läsa årsrapporter tittar dom lite snett på mig som om jag är dum i huvudet. Jag förstår att alla har olika intressen och för vissa är kanske bolagsrapporter det tråkigaste som finns...

Men hur kan det vara tråkigt att se sina egna pengar växa som svampar? För mig personligen finns det knappt en bättre känsla än att se höjda utdelningar och aktiekursen som går upp 15% om året senaste 5 åren som vi haft i Castellum. Jag mår bra av det. Som många vet har Castellum haft en bokslutskommuniké igår där ägarna föreslog en höjd utdelning för 22:a året i rad! Från 6,1 kr till 6,5 kr per aktie. Jag tror de kommer öka minst 3 år till, för att när man har gjort det i 25 år kan bolaget kallas för utdelningsaristokrat. Det är en kvalitetsstämpel rakt igenom. 

börsen har vi endast två bolag som är väldigt nära statusen och det är Castellum och Hufvudstaden. Både är fastighetsbolag och har höjt sina utdelningar sedan börsintroduktioner. De som har köpt då och behållit sina aktier har fått extremt bra avkastning. Pengar växer inte på träd, de växer på börsen.

Långsiktig substansvärde för Castellum är 195 kr per den sista december 2019. Värdet ökar med ungefär 11% per år och det betyder att aktiekursen borde stå på minst 216 kr i slutet på 2020 och minst 240 kr i slutet på 2021. Då många är intresserade av aktien så har kursen stigit iväg lite, precis som jag trodde. Dagens aktiekurs på 235 kr är lite hög, men med tanke på att vi har låga räntor, höjda utdelningar varje år och stor intresse för aktien kan dyrare kurs motiveras. Behåller du aktien länge så blir det en väldigt bra investering. Jag avvaktar lite tills andra bolagsrapporter kommer innan jag börjar köpa. 

Marknaden tog rapporten positivt och aktiekursen gick upp med 3,84%. Vill ni läsa rapporten själva hinner ni den här

Två Månadslöner

4 comments:

  1. Godmorgon i stugan!
    Jag älskar Castellum och fyller på med dem så fort jag kan. Det är som att äga en aktiefond fast det är en aktie. Underbar återbäring. Men visst är det spännande att läsa årsrapporterna och speciellt delen där man kan läsa om årets utdelning. Förstår att kollegorna höjer på ögonbrynen för man är ju lite smått nördig inom detta område.
    Ha en fin lördag!
    Mvh, Anneli

    ReplyDelete
    Replies
    1. Härligt att höra, ha en fin helg du med!

      Delete
  2. Riktigt fin utdelningshistorik!! Haha, jag håller helt med dig gällande nöjet med att läsa bolagsrapporter :)
    Trevlig helg!

    ReplyDelete