Friday, January 31, 2020

SCA och Volvo höjer utdelning



Januari-december 2019 jämfört med 2018:

Nettoomsättning 19 591 Mkr (18 755 Mkr)
Resultat 2 847 Mkr (3 659 Mkr)
Resultat per aktie 4,05 kr (5,21 kr)

Aktiekurs upp +4,79% efter rapport. Om vi tittar på helåret så har omsättningen ökat, vilket är positivt, men lägre priser till kunder gjorde att vinsterna krympte en del. Förutom det har det varit högre kostnader för planerad underhåll och oplanerad underhållsstopp. Jag snabbläste rapporten och det är väldigt blandad rapport, lite positivt, lite negativt. Aktiekursen gick upp så mycket på grund av omvärdering av skogen, men jag fortfarande tycker att det har gått lite sämre senaste tiden. Jag avvaktar lite med köp då jag tycker att det går lite sämre på vissa områden. Det blir köp om kursen dippar ner mot 85 kr. Styrelsen föreslår en utdelning om 2,00 kr per aktie (1,75 kr under 2019). Det är precis det jag förväntade mig. Det känns att alla skogsbolag har lite kämpigt just nu på vissa områden, men det går snart över.




Januari-december 2019 jämfört med 2018:

Nettoomsättning  431 980 Mkr (390 834 Mkr)
Resultat 36 495 Mkr (25 363 Mkr)
Resultat per aktie 17,64 kr (12,24 kr)

Aktiekurs upp +7,12% efter rapport. Många tycker att Volvo är lågt värderad och borde kosta mer, därför många köper, men anledningen till varför det kostar som de gör är att många olika nyckeltal i världens ekonomi visar att vi är på väg till en lågkonjunktur. Om vi får en lågkonjunktur inom närmsta tiden så brukar bolag som Volvo gå ner i aktiekurs mycket fortare än andra branscher, då den är konjunkturkänslig. Många vill skydda sina aktieportföljer och vågar inte köpa mer i Volvo aktien.

Enligt rapporten så ser Volvo att orderingången har minskat med 10% på lastbilar senaste kvartalet. Anläggningsmaskiner ökade med 6% och bussar ökade också med 6%. Volvo Penta som tillverkar motorer till fritidsbåtar har haft oförändrad orderingång och till sist så hade Volvo finans en god lönsamhet. Nyutlåningen steg med 20%.

Rapporten är bättre än många trodde och aktiekurs steg. Enligt mina uträkningar borde Volvo kosta idag ungefär 230 kr, men när man tänker på oroligheter i Kina som påverkar Volvo och oro att vi är på väg ner till lågkonjunktur så är man lite mer försiktig. Under 2009 när vi hade finanskris så rasade aktiekursen i Volvo ner från 143 kr till 33 kr (det är -77%). Om man hade varit med om det så vill man inte ha för mycket Volvo i sin portfölj. Priset idag är på 164 kr och det är redan inprisad att Volvo kommer tappa vinsterna i år med ungefär 30%. Nästa års vinsten borde gå ner till 12-13 kr per aktie och då kan vi glömma extra utdelningen igen.

I år däremot föreslår styrelsen en ordinarie utdelning om 5,50 kr per aktie (5,00 kr under 2019) och en extra utdelning om 7,50 kr per aktie (5,00 kr under 2019). Riktigt bra! Vill du läsa mer om Volvo och vad analytiker på placera tycker kan du läsa här

Två Månadslöner

1 comment:

  1. Jag heter Linus SAARINEN, och jag är vårdgivare. Jag noterar att jag just nu är som den lyckligaste. Jag vittnar om ett lån mellan individer som jag just har fått. Jag fick mitt lån tack vare tjänsten av Pierre Michel. Jag började med henne förra fredagen och på tisdag 10:45 eftersom bankerna inte arbetar på lördagar, då fick jag bekräftelsen att överföringen av beloppet på min begäran på 400.000 kr skickades till mig. och efter att ha hört mitt bankkonto mycket tidigt, till min stora förvåning var överföringen lyckad. Här är hans

        E-post :   combaluzierp443@gmail.com

    ReplyDelete