Saturday, December 7, 2019

Veckans köp



Det var ett tag sedan vi pratade om aktier, så jag vill uppdatera er. Denna vecka har jag köpt Investor och Swedbank. Varför just dessa och inte annat? 

Investor är den mest ägda aktie på Avanza. Idag finns det över 87 000 personer som har det i sina aktieportföljer. Antal ägare har mer än dubblats på tre år. Investor är en investmentbolag och investerar sina pengar i andra bolag som ABB, Astra Zeneca, Husqvarna med mera. Du kan läsa mer om Investor på deras hemsida här. Bolaget är ett av mina favoriter och jag tryckte på köpknappen igår. 

I oktober presenterade Investor sin rapport vilket visade att om man räknar ihop alla tillgångar som de har på börsen och utanför så landar det på 596 kr per aktie. Det betyder att du kan köpa Investor idag för 510 kr, men den är värd 596 kr. En rabatt på 14-15%. 


Swedbanks aktiekurs och Swedbanks verksamhet är inte samma sak. Aktiekursen är nästan halverad på ett år vilket betyder att fondbolagen sålde av stora mängder aktier. Stora ägare minskade sina innehav helt enkelt. På andra sidan så har privatpersoner köpt. Antal ägare har ökat från 33 000 innan misstankar om penningtvätt till över 82 000 ägare idag. Banken låg nästan varje månad i top 3 mest köpta aktier. 

Verksamhet är däremot väldigt bra, sista kvartals rapporten för jan-sep redovisade banken en vinst per aktie på 13,62 kr. Banken tjänar lite mer än 4 kr per kvartal vilket betyder att vinst för 2019 borde vara i närhet på 17,62 kr. Extra kostnader för utredningar kan påverka resultatet negativt och samma gäller även låga räntor. Personligen tror jag det landar på 17 kr i vinst per aktie. 

Bolaget har bestämt att ändra utdelningspolicy till 50% av vinsten, så man kan förvänta sig en utdelning på 8,5 kr per aktie. På nuvarande kurs 124 kr är det 6,8% i direktavkastning. Köper du Swedbank aktie för 10 000 kr kan du förvänta dig en utbetalning i mars på 680 kr. Jag tycker att det är en attraktiv utdelning så jag tryckte på köpknappen även här. 

Banken lanserade även Apple Pay till sina kunder denna vecka vilket jag tycker är positivt inför framtiden. 

Två Månadslöner

1 comment:

  1. Spännande köp! Det har blivit en hel del tryck på köpknappen hos mig under 2019 när det gäller till banksektorn :)

    ReplyDelete