Thursday, December 19, 2019

Om jag fick välja endast 3 aktier



Om jag fick välja 3 bolag i portföljen som jag tror mest på hade det varit bolag som tjänar pengar oavsett konjunktur, börsnedgång och är oberoende av det som händer i världen. Som nummer två hade jag valt ett bolag som hyr ut lokaler. Jag hade även valt ett bolag som har stort värde, som många vill äga och att det finns bra riskspridning i bolaget. Med riskspridning menar jag många olika kunder, produkter som är stabila och även att vissa produkter som har potential att växa och bolaget ska vara verksam världen över. Vilka bolag pratar jag om då?

Axfood (Willys, Hemköp och Mat.se)
Mat äter vi alla, vill vi det eller ej. Har vi råd så köper vi dyrare produkter, har vi inte det så köper vi billigare. Det finns inte så jättemånga mataffärer i Sverige, största konkurrenter är nog ICA, Coop och Lidl. ICA är oftast dyrare tycker jag, men har lite mer utbud. Coop är inte heller billig. Lidl har bra grönsaker och frukt, men det känns att det händer inget i bolaget, det ser likadant ut senaste 15 åren, finns knappt någon utveckling. 

Willys däremot satsar på hållbarhet, E-handel, vågar ändra lite i sortimentet, utvecklar sina egna produkter (Garant) och nyligen har skrivit i ett pressmeddelande att de vill prova hämtstationer på Circle K i Stockholmsområdet. Fungerar det som det ska så kommer det att öppnas på fler ställen.

Castellum
Är ett fastighetsbolag som hyr ut kommersiella lokaler till butik, kontor, lager och industri. De hyr ut lokaler till olika myndigheter, skolor, affärer och vem vet, kanske även din arbetsplats? En trygg investering inför framtiden, då de kan lätt höja priserna på grund av inflation eller ökade kostnader för underhåll. Uthyrningstider är rätt långa, så man kan känna sig trygg många år framåt. Går det riktigt illa vid lågkonjunktur kan man alltid sälja en fastighet eller två vid behov av pengar. Enda fiende här är skulder och räntor. Om räntorna stiger snabbt så kan vinsterna krympa. Som det ser ut nu så är räntorna väldigt låga och blir så flera år framåt. Castellum kan även binda ränta, så det är inte så farligt ändå. Även lokalpriserna stiger, så det är en av mina favoritaktier.

Investor
Investmentbolag som har bra riskspridning. Investerar i aktier som Atlas Copco, ABB, Astra Zeneca, SEB, Epiroc, Nasdaq, Ericsson, Sobi, Electrolux, Saab, Wärtsilä, Husqvarna och en massa onoterade bolag som inte finns på börsen. När man köper Investor så kan man vara trygg. Det är en aktie som de flesta har, för att vara exakt är det 87 693 ägare på Avanza. Långsiktigt går den bättre än börsen och man kan följa vid varje rapport hur mycket är den egentligen värd. Det heter substansrabatt eller premie. Sist har de meddelat att alla innehav är värda 596 kr per aktie och idag handlas den för 515 kr. Man får mycket för pengarna helt enkelt.

Varför är dessa tre bolag inte största innehav i min portfölj om jag tycker om dessa så mycket? Det berättar jag imorgon!

Två Månadslöner

1 comment:

  1. Vilket intressant inlägg! Fina bolag, jag har några Investor-aktier i min Tillväxtportfölj. Jag äger dock inte Castellum och Axfood, skulle gärna vilja plocka in dem framöver men just nu tycker jag framför allt Axfood är lite för dyr :)

    ReplyDelete