Saturday, December 28, 2019

Gå ur din "comfort zone"



Vill man bli framgångsrik ska man vänja sig att vara osäker. Jag förstår att det är alltid jobbigt och svårt i början men genom träning och repetition känner man sig tryggare och säkrare i det man gör. Det kan handla om att börja på en ny arbetsplats, att köpa sin första bostad eller att investera på börsen. Läs på så mycket du kan, lyssna på andra som har gjort samma resa, öva på intervju, öva på att gå på visningar och öva på att investera. Köp 1 aktie och följ den i några veckor eller månader, du kommer att lära dig mer än du tror. Läs den senaste kvartalsrapport, så du vet vad de gör eller om du inte är redo än, följ ett bolag utan att köpa aktien.

En av mina drömmar är att köpa ett hus till. Tanken bakom detta är att snygga till inredningen, se till att den är i bra brukbar skick och hyra ut den. Lägenhet är inte med på listan då det krävs godkännande från föreningen vilket man oftast inte får när man vill hyra ut till någon annan. Har jag fel får ni gärna rätta till mig då jag är intresserad även av lägenheter som jag skulle kunna hyra ut. Sommarstuga hade också varit intressant alternativ, men oftast är dessa lite utanför samhället. Det är viktigt för mig att det ska finnas kommunalt vatten/avlopp, bra uppvärmning, isolering och tillräckligt med plats för en mindre familj. 


När jag började investera gick jag ur min "comfort zone" och lärde mig det jag behövde och efter många timmars arbete framför bloggar, youtube kanaler och nyheter känner jag mig trygg i det. Nu tänker jag ta ett steg framåt och lära mig om fastigheter. Bilderna ni ser är hämtade från Hemnet och jag har bokat in mig på en visning. Jag tänker att det bästa sättet att lära sig är repetition. Så från och med nu ska jag börja gå på visningar som jag tycker är intressanta. Jag hoppas verkligen att jag lär mig mer om mig själv, vad jag behöver, vad finns det för alternativ och om drömmer finns kvar även i framtiden. 


Som jag ser det så finns det många som inte hittar någonstans att bo och samtidigt finns det många hus som står tomma. Kanske genom att uppfylla min dröm uppfyller jag samtidigt någon annans? Att ha någonstans att bo? I mina beräkningar behöver jag inte ens gå med vinst, jag hade varit nöjd om familjen betalar för driften och lån. Då minskar lånet över tid och huset förhoppningsvis går upp i värde. Win-win. Låter det klokt eller helt galet?

Två Månadslöner

4 comments:

  1. Klokt, även om det såklart är ett plus att gå lite med vinst. Det måste ju finnas lite att ta av om det uppkommer behov av renoveringar etc, eller om något går sönder och måste lagas. Men jag har funderat precis som du, och är också väldigt intresserad av att köpa/hyra ut en sommarstuga eller ett mindre hus. Men det måste vara något lättskött, och inte allt för långt bort rent geografiskt.

    Kul grej, håller tummarna!

    Mvh Louise

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag letar för fullt nu på Hemnet efter intressanta hus. Vad tycker du är rimlig avstånd? Max 40 km kanske?

      Delete
  2. Kollat på kronofogden? De har billiga hus.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Endast de som kommer på Hemnet, men tack för tipset! Ska in nu och kolla!

      Delete