Thursday, December 26, 2019

Två Månadslöner aktieutdelning 2019



Resan började år 2018 när jag köpte mina första aktier i BillerudKorsnäs den 29 januari. Sedan dess har jag letat efter andra bolag som jag känner till och vet vad dom säljer. Efter en noggrann granskning valde jag bolag som tjänar pengar och som har framtiden för sig. Vilka bolag det är kan du se i min portfölj. Portföljen kommer att uppdateras den 31 december när börsåret 2019 är klar. Börsen öppnas i två dagar till och det är mycket som kan hända!

Under 2018 har jag lärt mig enormt mycket om olika nyckeltal, investeringsstrategier, hur man granskar delårsrapporter och mycket mer. Med det i bagaget valde jag en strategi som passar mig under 2019 och framåt. Det är en väl diversifierad portfölj i form av olika branscher, både små och stora bolag och en blandning av trygga, stabila, snabbväxande och gärna aktier som delar ut pengar i form av utdelning. För att krydda portföljen ännu mer valde jag att lägga till en SPP aktiefond USA. Mina aktier och fonden är verksamma världen över vilken minskar risken i portföljen ytterligare.

Ungefär 258 miljarder delades ut under 2019 i form av utdelning. För min egen del fick jag 6 465 kr under året från mina bolag. Några betalade ut mer, några mindre. Det bästa bolaget i form av utdelning betalade ut ungefär 8% vilket var Swedbank och ironisk nog ligger jag på -16% i Swedbank aktien idag. Det lägsta utdelning jag fick var från Fortnox på 0,5% och aktien ligger på +138% sedan köp.

Det är viktigt att ha flera aktier i portföljen för att minimera risken. Om en aktie går ner och nio upp så är det ändå positiv utfall och pengarna fortsätter att växa. Det är inte svårare än så och det är precis det jag har idag. 12 aktier ligger på plus och 1 på minus. Som jag sagt i tidigare inlägg, pengar växer på börsen, inte på träd. 



Ingen som vet hur året 2020 kommer att sluta, om det blir plus eller minus. Det som vi vet från historien är att börsen går upp i snitt runt +8% och det är egentligen det enda vi behöver om vi sparar på lång sikt. Om 10 år blir det mesta mycket dyrare än det är idag. Samtidigt tror jag att fler börjar spara i aktier och fonder, inte bara i Sverige, men världen över. Vill du börja spara och få utdelning under våren så kan du enkelt skapa en konto på (annonslänk) Avanza. Det tar tid för pengar att växa, så börja idag.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment