Tuesday, December 31, 2019

Aktieportfölj med motivering



Två Månadslöner aktieportfölj är nu uppdaterad! Dessa är noggrant utvalda bolag som jag tror kommer att gå väldigt bra i framtiden. Nedan beskriver jag väldigt kort om varför jag har dessa bolag.

Swedbank tjänar enormt mycket pengar från privatpersoner och företagskunder varje år. Banken kallas ofta för kassako, då banken delar ut mycket pengar till sina aktieägare. Oftast mellan 5-7% per år. 

Volvo anläggningsmaskiner syns överallt, enda konkurrent är CAT. Ungefär var tredje lastbil på motorväg är Volvos. Forskning är en stor del och Volvo har redan idag elbussar och självkörande anläggningsmaskiner.

BillerudKorsnäs aktien gick dåligt senaste åren, men bolaget har utvecklat en pappersflaska, nedbrytbara förpackningar, pappersbatteri och installerat en enorm kartongmaskin som kan tillverka 100 miljoner enliters mjölkpaket per dygn! Trenden att byta plast till papper kommer att fortsätta.

SCA är Europas största skogsägare. Skog ökar i värde. Vi använder skog till bygg, uppvärmning, biobränsle, forskning, papper med mera. En trygg investering för framtiden.

Castellum hyr ut lokaler och kontor till olika företag som skolor, industrier, företag, bilhandlare med mera. En trygg investering då fastighetspriser stiger i värde och de kan höja hyran som följer inflation. 

Securitas skyltar finns på varannan byggnad. Jag träffar Securitas på olika evenemang och sent på kvällarna om jag kör bil. Bolaget har funnits länge och fortsätter växa världen över.




Skanska bygger skolor, hotell, lokaler, sjukhus, hyreslägenheter, vägar, broar, polishus, kulturhus och mycket annat. Inte konstigt att Skanska är ett av världens ledande byggföretag.

Investor mest ägda aktien på Avanza och mest köpta i december. Fakta talar för sig själv. Långsiktigt presterar mycket bättre än index. 

Nibe är en självklar val när man köper bergvärme, vattenberedare, värmepump eller en ny panna. Riktigt bra kvalité.

Veteranpoolen tar hand om äldre, ger dem möjligheten att jobba extra så länge de vill. Vi blir äldre och trenden är här för att stanna. Väldigt intressant bolag långsiktigt och så länge bolaget gör vinst får aktieägare hög utdelning runt 5%.

Axfood säljer mat. Mat behöver alla oavsett hur mycket pengar vi har. Bra mat - billigt. Jag och många andra föredrar Willys framför konkurrenter. Som kund är jag väldigt nöjd.

Embraser skapar främst PC, Playstation och Xbox spel både digitalt och fysiska produkter. Snart blir det hundratals spel på marknaden och de blir bara bättre och bättre. 

Fortnox är decenniets vinnare på hela börsen. Senaste 10 åren har kursen gått upp med 5956%! Det är 60 gånger pengarna. 1 000 kr hade varit 60 000 kr idag. Fortnox lyckades få nästan hälften av Sveriges småföretag som kunder i sin bokföringssystem. Imponerande!



Jag vill passa på och önska er alla ett Gott Nytt År så ses vi år 2020 med ny energi, motivation och ännu mer pengar! 

Två Månadslöner


4 comments:

  1. Tjena!

    Jättebra att du beskriver för dig själv och andra Varför du äger ett bolag. Det är viktigt att gå tillbaka till detta under jobbiga tider. Något jag reflekterar över är att du behöll Skanska trots att många många andra sålde, vilket har lönat sig. Det är ett tecken på psykiskt stabilitet på börsen och det ska belönas mer än högt IQ.

    Tack så mycket för att du läst min egen blogg så flitigt och ha ett fantastiskt gott nytt år!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vad roligt att ha dig som läsare! Tack! Ja, det gjorde jag, jag tänker inte sälja bra bolag, bara köpa. När man får en sån komplimang från en miljonär så blir man glad KTM! Gott Nytt År till dig med!

      Delete
  2. Många fina bolag där :) Skanska har länge varit ett av mina kärninnehav i portföljen, i övrigt finns också Investor och SCA i portföljen av de du nämner.

    Gott Nytt År!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är det som är så roligt med aktier, det finns inga likadana portföljer, alla har olika :) Hoppas på att bra börsår 2020! Gott Nytt År Dividend Guy!

      Delete