Saturday, December 21, 2019

Att gå i någons fotspår



Titta på killarna i bilden och fundera över om du vill nå samma resultat som framgångsrika gör eller om du nöjer dig med att vara på samma ställe i ditt liv. Vill du tjäna mer pengar som andra gör eller nöjer du med den vanliga lönen? Vill du nå bra resultat oavsett vad du gör så underlättar det enormt att följa någon annan i deras fotspår. Det är bara att göra som de gjorde så kommer du långt.

Att skriva en blogg är inget jag drömt om. Idén föddes helt enkelt när jag pratade med min tidigare klasskamrat för ett år sedan. Hon berättade att hon har ett blogg (länk till hennes blogg), hur man kan tjäna lite pengar på det, vad man bör tänka på och hur det funkar. Jag blev såklart nyfiken och med hjälp och stöd från henne vågade jag ta första trappsteget framåt. Halvår senare har jag över 100 underbara läsare varje dag som jag tackar oerhört mycket! Jag vill ge er bästa tips varje dag för att ni ska bli rikare för varje år som går.

Att ha någon vid sidan om som har redan gjort resan som man vill själv göra underlättar enormt. Varför ska man börja från noll, undersöka, leta, göra massa misstag och ha den svåraste vägen fram när man kan ta den lättaste vägen fram? Vill du bli rik, ska du följa de personer som är rika, oftast är det inte dina vänner eller föräldrar tyvärr. Vill du bli vältränad, ska du följa de råd som vältränade personer ger inte någon annan. Vill du starta eget företag ska du lyssna på och följa personer som har gjort samma resa. Lär dig från misstag innan du påbörjar resan, så kommer du ha mindre misstag och vägen fram blir lättare.

Att följa i någon annans fotspår kommer att ge ungefär samma resultat. Beroende på hur duktig du är, ibland kan du nå bättre resultat, ibland lite sämre, men oavsett kommer du mycket längre än andra som inte gör resan. När du till exempel åker skidor, så är det mycket lättare att följa någon annans spår. Samma sak gäller när du vandrar, när du vill skaffa en utbildning, lär dig dansa, sjunga eller investera.

Som tack till min tidigare klasskamrat så vill jag lära henne att investera. Att investera pengar kan uppfattas som tråkigt och man får inte röra pengar på länge, men det är exakt så investeringar ska göras. Det tar tid för pengar att växa. För två år sedan köpte jag mina första aktier och under tiden fram tills idag har pengarna vuxit med +35%. Varje månad köper jag lite aktier för att jag vet att efter 10-20 år kommer aktier att vara värda mycket, mycket mer. Pengar växer inte på träd, de växer på börsen.

Två Månadslöner

1 comment:

  1. Bra och tänkvärt inlägg! Det är verkligen givande att lära sig av de som tidigare har gjort samma resa som man nu själv önskar göra, inte minst när det kommer till vilka misstag de har gjort och vad de skulle ha gjort annorlunda idag.

    ReplyDelete