Friday, December 6, 2019

Sammanfattning 2019



Jag lovade att det kommer en liten sammanfattning om hur det gick för Två Månadslöner under 2019. Det har varit tufft vissa dagar, till exempel när jag inte fått den lön jag kom överens om med min chef, när swedbank aktie gick ner -38% på en månad och när ingenting gick som planerat... På andra sidan fanns det många saker som gick bättre än jag tänkt mig och här kommer dom.

Året började med en löneökning, sedan i maj hade jag en årlig revision där lönen höjdes lite till och nyligen fick jag en tredje löneökning. Totalt från december 2018 till december 2019 har lönen ökat med +25%! Från början hade jag dock väldigt låg lön då jag var fortfarande student och när jag fick den "riktiga" jobbet höjdes lönen rejält. Jag är nöjd om hur det utvecklades genom året. Målet för år 2020 är att höja upp lönen med +9% vilket kan bli lite svårt men inte omöjligt.

Under 2019 fick jag även en bonus på 100% av min lön vilket var en trevlig överraskning. Jag räknar dock inte med samma resultat nästa år.

Under året sålde jag rätt mycket som Playstation, vägghyllor, byråer, spel, sällskapsspel och annat som jag inte behöver. Min fru bidrog till resultatet genom att sälja lite räkor och bakelser på marknader. Vi lyckades få in några tusenlappar.

jag investerar mycket i utdelningsaktier får jag även lite utdelning varje år. Under 2018 var det inte mycket men nu börjar det synas att pengarna verkligen växer och det går fortare och fortare. Lyckades även här få in några tusenlappar och det blir ännu mer nästa år.

Fick tillbaka lite pengar från deklarationen som såklart investerade jag på börsen. Minskade även månadskostnader genom att sänka räntan på bolån och betalade av bilskulden. Lagar mat hemma varje dag och undviker onödiga köp. Även bilen används mindre så sparar vi på bränsle och onödig slitage. Flera tusen har säkert blivit sparade.

Vi målade huset i år och det gjorde vi själva. Istället för en offert på 36 000 kr som var den billigaste vi kunde hitta landade våra utgifter på under 18 000 kr. Vill du läsa mer om hur vi lyckades att få ner kostnaderna kan du trycka här

Allt som allt så tror jag det landar i närheten på 5 månadslöner sparade år 2019! Vill inte skriva min lön här men vi kan räkna på en vanlig svensson lön på 20 000 kr netto. Grovt räknat så sparade jag runt 100 000 kr och jag har inte gjort något speciellt egentligen. Livet rullar på som vanligt, det räcker bara att tänka till lite innan man köper något eller gör något. 

Sammanfattningsvis så har 2019 varit ett bra år och jag ska försöka göra år 2020 till ett ännu bättre år! 

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Hej!

    Tack för inspirerande blogg! Vilken fin utveckling ni haft under 2019. Riktigt bra sparande och löneutveckling. Bor ni nära havet och fiskar?

    Ha en superbra helg!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två Månadslöner07 December

      Hej Dividend Story!
      Tack själv att du läser! Jag tycker det med, det går fort framåt, ännu fortare när man investerar. Nej, det gör vi inte :D Med räkor menar jag små räkor från akvarium, tydligen är dom väldigt populära här i skåne!

      Ha en go helg du med!

      Delete