Friday, December 20, 2019

Om jag fick välja endast 3 aktier - fortsättning



3 aktier jag hade valt är Axfood, Castellum och Investor. Varför är dom inte störst i min aktieportfölj? 

Axfood 
P/E (price/earnings) är på 27, vilket betyder att du betalar 27 kr per varje krona Axfood tjänar. Senaste 5 åren har P/E varit 22,6, vilket jag tror är mer rimlig. Då Axfood förväntas tjäna 7,85 kr för 2019 kan vi multiplicera med P/E på 22,6 får vi en rimlig aktiekurs på 177 kr. Varför kostar aktien 209 kr? Det är för att många stora investerare som obligationsfonder, räntefonder och andra värdepappersinvesterare får nästan ingen avkastning (kursökning) på sina investeringar. Då gick dom över till aktiebörsen istället och investerar sina pengar där det är tryggt, vilket är mat. Därför har kursen gått upp så mycket både på Axfood och ICA. 

Jag har endast 3% av portföljen i Axfood då jag tycker den är för dyr. När kursen går ner -10% då börjar jag köpa. En rimlig kurs som sagt är närmare 180 kr. Går inte kursen ner i snar framtid ska jag börja småköpa varje månad för att öka innehavet. 

Castellum
Sist har jag läst att värdet på Castellum är 186 kr och de växer 10% per år ungefär. Det betyder att under år 2020 borde de vara värda 205 kr och i slutet på 2020 runt 225 kr. Idag kostar aktien 217 kr vilket är lite dyrt, men inte för dyrt. Idag har jag över 10% i Castellum och när priset blir lite mer attraktiv köper jag på mig mer. Jag tror att Castellum hamnar i top 3 under år 2020 i min portfölj.

Investor
Aktiepriset gick upp snabbt och då ville jag inte köpa för dyrt. Man vill köpa så billigt som möjligt, men ibland missar man tåget och kursen är uppe ännu högre. Har ungefär 7% av portföljen och det blev inte mer för att jag köpte annat för pengarna. Till exempel Swedbank var och är väldigt billigt just nu så jag köpte den istället, samtidigt som Volvo kurs sjönk under en period och även skogsaktier. Det går inte köpa allt, så jag valde att placera pengarna i aktier som är billigast för tillfället. Som jag ser det nu så har Embracer, Swedbank och Investor helt ok pris. Då jag har mycket Swedbank kommer jag börja köpa Investor och Embracer.

Två Månadslöner

No comments:

Post a Comment