Monday, December 2, 2019

Provkörning Toyota Rav 4



Äntligen har jag fått provköra en hybrid Toyota Rav 4 från 2018. Upp till 45 km i timmen kör den bara på el och sedan övergår till bensin motor. Det märks tydligt att bilen har bra kvalité. 

Bilen är tyst, robust, finns enormt mycket plats, säker, nödvändig extra utrusning finns som autobroms, döda vinkel varnare, 360 grader kamera med mera.

Jag tog en sväng genom grusväg för att skaka bilen lite för att höra om det finns något som knarrar eller är lös, men hörde ingenting. Sedan körde jag ut på motorvägen och gasade på lite. Motor låter fint, automatisk växellåda funkar utmärkt, då den hörs knappt när den växlar. När man bromsar eller kör lugnt så visar den ofta att batteriet laddas. Det som jag tyckte mest om var nog sköna säten.

Årsskatt
Antingen 514 kr eller 2 574 kr per år beroende på koldioxidutsläpp. Tydligen finns två olika modeller.

Bränsleförbrukning
0,51 liter milen. Som jag nämnt i tidigare inlägg här så lägger jag alltid på 20% då det som tillverkare anger stämmer aldrig. Förbrukningen i verkligheten borde vara runt 0,61 liter milen.

Försäkring
Fortfarande dyr. Dina försäkringar till exempel vill ha 8 896 kr per år för helförsäkring. Vilket är dyrare än det vi har idag.

Pris 
Från 280 000 kr för årsmodell 2018 med all utrustning och låg antal mil.

Om jag skulle byta min Nissan Qashqai från 2015 till Toyota Rav 4, skulle det innebära lägre skatt på 300 kr, lägre bränsleförbrukning med 0,04 liter milen, högre försäkringskostnad och mycket bättre kvalité. När jag räknade fram skillnaden i excel fick jag en ungefärlig besparingskostnad på 650 kr per år. Då bilen är lite större än Nissan så borde allt vara lite dyrare som nya däck, service, vindrutetorkare med mera.

Sammanfattningsvis så kommer bilen kosta ungefär lika mycket som min Nissan gör idag. Frågan är om det är värt att lägga ett par hundra tusen för bättre kvalité?

Två Månadslöner

2 comments:

  1. Anonymous04 December

    Man behöver ju inte helförsäkring första åren, man har ju vagnskadegarantin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två Månadslöner04 December

      Det stämmer, första 3 åren räcker med halvförsäkring. Köper man dock 2018 års modell så är det snart 2 år gammal bil. Då har man halvförsäkring bara i ett år. /TM

      Delete